Dota zakłady – jak obstawiać
Defense of the Ancients 2 (DotA 2) jest darmową grą wieloosobową z gatunku multiplayer online battle arena (MOBA). Tytuł jest kontynuacją modyfikacji do gry Warcraft III: Reign of Chaos o nazwie Defense of the Ancients (Dota). Dota 2 została wydana dnia 9 lipca 2013 roku. Twórcą oraz wydawcą gry jest Valve Corporation. Warto nadmienić, iż gra w 2011 roku, jeszcze przed premierą, otrzymała nagrodę „People’s Choice Award” od amerykańskiego internetowego serwisu informacyjnego Imagine Games Network (IGN).
Zasady rozgrywki Dota 2
Naprzeciw siebie stają dwie drużyny składające się z 5 zawodników. Przed rozpoczęciem rozgrywki zawodnicy dokonują wyboru bohatera, którym stoczą potyczkę. W grze istnieje 120 postaci, a każdą z nich cechują inne umiejętności. Bohaterowie w grze Dota 2 dzielą się na dwa główne typy: Carry oraz Support.
- Bohaterowie Carry
są to postacie, które we wczesnej fazie rozgrywki nie posiadają znaczącej mocy. Jeśli jednak zdobędą znacząca ilość złota i doświadczenia mogą okazać się potężni w późniejszych etapach gry.
- Bohaterowie Support
ich zadaniem jest wsparcie sojuszniczych jednostek poprzez utrzymanie ich przy życiu, ułatwienie zdobycia doświadczenia i złota oraz utrzymanie wizji na mapie.
Plansza, na której odbywa się rozgrywka, ma kształt kwadratu, przez którego środek przebiega rzeka. Górna część mapy należy do Mrocznych (ang. Dire), natomiast dolna połowa mapy to tereny Świetlistych (ang. Radiant). Na mapie znajdują się dwie bazy, które umieszczone są na dwóch przeciwległych rogach.
Bazy te łączą trzy linie (górna, środkowa oraz dolna). Na każdej z linii znajdują się 3 wieże obronne oraz baraki. Wieże atakują wrogie jednostki, które znajdą się w ich pobliżu, natomiast za sprawą baraków co 30 sekund na planszy pojawiają się tak zwane creepy. Są to stworzenia, sterowane przez sztuczną inteligencję, których zadaniem jest poruszanie się na poszczególnych liniach oraz walka z napotkanymi przeciwnikami. Zniszczenie baraków przeciwnika na jednej z linii spowoduje wzmocnienie sojuszniczych creepów. Destrukcja wszystkich przyczyni się do generowania tak zwanych mega creepów. Na mapie znajduje się również dżungla (ang. jungle), w której mieszczą się neutralne jednostki. Wszystkie stwory dżungli mogą być eliminowane przez bohaterów w celu zdobycia złota oraz doświadczenia.
Źródło: https://dota2.gamepedia.com/, 13.05.2020
Najsilniejszym stworem jest Roshan. Jego eliminacja zapewnia drużynie, która dokonała jego unicestwienia, złoto oraz przedmiot o nazwie Aegis of the Immortal. Przedmiot ten pozwala na natychmiastowe odrodzenie się jego posiadacza w miejscu, w którym zginął. Rozgrywkę wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza oczyści przynajmniej jedną linię ze wszystkich wież, a następnie zniszczy bazę przeciwnika (tzw. Ancient).
Na co zwracać uwagę przy obstawianiu Dota 2
Zanim postawimy nasze środki na jedną z dwóch stających naprzeciw siebie drużyn, warto dokonać analizy gry obu zespołów. Przeprowadza się ją na podstawie dostępnych statystyk. W przypadku rozgrywek e-sportowych, gry Dota 2, użytecznym źródłem informacji jest strona www.dotabuff.com. Poniżej przedstawię statystyki, które mogą okazać się pomocne przy poprawnym wytypowaniu zwycięzcy.
Uwaga! W przeprowadzonej analizie warto uwzględniać okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Pozwoli to na uzyskanie bardziej precyzyjnych wyników odnośnie do aktualnej dyspozycji zespołu.
Współczynnik zwycięstw
Pierwszym, na co należy zwrócić uwagę przy typowaniu zwycięzcy danego spotkania, jest stosunek wygranych do rozegranych potyczek. Ta drużyna, która wygrywa więcej spotkań, w teorii gra umiejętniej. Zatem na zwycięzcę warto typować ten zespół, który cechuje się wyższym współczynnikiem wygranych. Ponadto większa ilość zwycięskich spotkań może dobrze przekładać się na morale drużyny, a co za tym idzie na jej wyniki.
Źródło: https://pl.dotabuff.com/, 13.05.2020
Strona rozgrywki
W spotkaniu biorą udział dwie frakcje: Świetliści (ang. Radiant) oraz Mroczni (ang. Dire). Okazuje się, że drużyny mogą uzyskiwać różne wyniki, zależnie od strony, po której rozpoczynają mecz. Warto, więc zaznajomić się, po której stronie dany zespół radzi sobie lepiej. Wiedza ta może przełożyć się na trafne wytypowanie zwycięzcy. Dla przykładu drużyna Alliance w ostatnich trzech miesiącach aż 65% spotkań wygrywała po stronie Świetlistych, podczas gdy po stronie Mrocznych przegrała ponad połowę potyczek.
Źródło: https://pl.dotabuff.com/, 13.05.2020
Forma zawodników
Bez wątpienia forma zawodników jest czynnikiem decydującym o przebiegu rozgrywki. Dlatego też każdorazowo przed wytypowaniem potencjalnego zwycięzcy spotkania należy zapoznać się ze statystykami obrazującymi dyspozycje graczy obu stających naprzeciw siebie drużyn. Pomocnym w określeniu formy poszczególnych zawodników mogą okazać się następujące wskaźniki:
- KDA (ang. Kills/Deaths/Assists)
czyli średni stosunek ilości zabójstw oraz asyst do liczby zgonów. Im wyższa wartość tego współczynnika, tym zawodnik lepiej radzi sobie z eliminacją przeciwników oraz nie pozwala wyeliminować samego siebie. Wzór na wskaźnik KDA przedstawiono poniżej.
- LH (ang. Last Hits)
czyli średnia ilość ostatnich uderzeń na stworach. Eliminacja stworzeń jest głównym źródłem złota w grze Dota 2. Złoto jest walutą, za którą gracze mogą nabyć przedmioty podczas trwania potyczki. Zakupione rzeczy znacząco zwiększają moc bohatera. Zatem ta drużyna, która efektywniej eliminuje stwory, posiada lepszy ekwipunek oraz dysponuje większą mocą.
- GPM (ang. Golde Per Minute)
czyli wskaźnik przeciętnej ilości złota zdobywanej na minutę trwania rozgrywki. Wskaźnik ten może dostarczać informacji odnośnie do efektywnej gry poszczególnych graczy. Im większa wartość stojąca przy wskaźniku GPM, tym w teorii gracz wypełnia więcej celów strategicznych takich jak niszczenie wież, likwidacja przeciwników, czy stworów.
- XPM (ang. Experience Per Minute)
czyli wskaźnik przeciętnie zdobywanego doświadczenia na minutę trwania rozgrywki. Im wyższy wskaźnik XPM stojący przy zawodniku, tym szybciej jego postać awansuje na wyższe poziomy.
Źródło: https://pl.dotabuff.com/, 13.05.2020
Konfrontacja obu drużyn
Poza ogólną historią rozegranych spotkań, warto również zwrócić uwagę, jak wyglądały potyczki tych drużyn przeciw sobie w przeszłości. Jeśli drużyna X zwyciężyła z drużyną Y w dwóch ostatnich spotkaniach, to zapewne wygra także w kolejnym spotkaniu. Poza ogólnymi wynikami spotkań warto również zwrócić uwagę na ilość zdobytych eliminacji przez obie drużyny, czas trwania rozgrywki oraz na użytych w spotkaniu bohaterów.
Źródło: https://pl.dotabuff.com/, 13.05.2020
Najczęściej wybierani bohaterowie
W Dota 2 istnieje aż 120 postaci, jednakże każda z drużyn ma kilku faworytów, którymi radzi sobie najlepiej. Warto więc, przed wskazaniem potencjalnego zwycięzcy spotkania, zaznajomić się z ulubionymi postaciami obu zespołów. Wiedza ta może okazać się użyteczna podczas typowania mieczów LIVE. Jeśli więc zobaczymy, że drużyna gra zestawem bohaterów, który cechuje się wysoką skutecznością, wartym będzie wytypowanie jej jako zwycięzcy spotkania. Jako przykład może posłużyć drużyna Evil Geniuses, która przy użyciu bohatera o nazwie Tusk wygrała aż 90% spotkań. Jeśli dodać do tego postacie: Dragon Knight, Mirana oraz Snapfire, uzyskamy zestaw, który w rękach tego zespołu, cechuje się bardzo wysoką skutecznością.
Źródło: https://pl.dotabuff.com/, 13.05.2020
Wizja na mapie
Ta drużyna, która dysponuje większą wizją – posiada także więcej informacji odnośnie do działań formacji przeciwnej. Poniżej przedstawiono dwa rysunki, które obrazują wizję Świetlistych (zielone) oraz Mrocznych (czerwone) w przykładowym meczu. Spotkanie wygrała drużyna Świetlistych, mogło to wynikać z faktu, iż posiadała ona lepszą wizję w strategicznych sektorach. Zauważmy, że drużyna Mrocznych nie posiadała wizji w rejonie Roshana, co ostatecznie mogło przełożyć się na końcowy wynik spotkania.
Źródło: https://www.opendota.com/, 13.05.2020
Zakłady bukmacherskie na Dota 2
Defense of the Ancients 2 jest dyscypliną e-sportu, w której nagrody oscylują wokół największych wartości. Dla przykładu pula nagród turnieju The International 2019: Dota 2 Championships, wyniosła aż $34 330 069. Był to event, na którym zgromadzono największą pulę nagród w historii sportów elektronicznych. Jednak nie tylko profesjonalni gracze mogą zarobić na e-sporcie. Dzięki coraz szerszej ofercie pośredników na typowanie spotkań Dota 2 również niebiorący udziału w rozgrywkach mogą na nich zyskać.
Nie ulega wątpliwości, że najpopularniejszą metodą zakładów bukmacherskich jest wskazanie zwycięzcy spotkania. Jednakże bukmacherzy oferują także inne opcje typowania spotkań Dota 2. Wśród nich znajdziemy:
- Zespół wygra minimum jedną mapę
Kiedy nie mamy pewności co do wygranej zespołu, na który chcielibyśmy postawić nasze środki, ale wiemy również, że drużyna ta jest w formie i może „wyrwać” jeden punkt przeciwnikowi, możemy skorzystać z opcji wytypowania wygrania co najmniej jednej mapy przez ten zespół.
- Dokładny wynik
Potyczki Dota 2 zwykle rozgrywają się na trzech lub pięciu mapach. W obu przypadkach należy wytypować dokładny wynik w ilości map wygranych przez obie drużyny (np. 2:0, 1:2, lub 0:2).
- Zwycięzca konkretnej mapy
Bukmacherzy dają także możliwość na wytypowanie zwycięzcy konkretnej mapy. Jeśli więc nie chcemy typować zwycięzcy całego spotkania, możemy wytypować wygranego na konkretnej mapie. Opcja ta może okazać się użyteczna, gdy mamy pewność co do lepszej dyspozycji konkretnej drużyny na którejś ze stron (Świetliści lub Mroczni).
- Pierwsze zabójstwo
Jeśli szukasz dodatkowych wrażeń, wielu bukmacherów poza typowaniem zwycięzców oferuje także obstawianie różnych zdarzeń zachodzących podczas spotkania. Przykładem wytypowania takiego zdarzenia jest wskazanie zespołu, który dokona pierwszego zabójstwa na zawodniku drużyny przeciwnej. Jednym z pośredników posiadających w swojej ofercie typowanie zdarzeń w spotkaniach Dota 2 jest Betclic.
Zakłady bukmacherskie na Dota 2 znajdują się w ofercie Fortuny, STS, Betclic, forBET, eWinner, LVBET, Totolotka, PZBUK, TOTALbet, eTOTO, Noblebet oraz Superbet. Oferta wyżej wymienionych zawiera zakłady przedmeczowe oraz live.