Sponsoring legalnych bukmacherów w Polsce
Jednym z najbardziej popularnych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów zakładów bukmacherskich jest podpisywanie umów sponsorskich. W związku z faktem, że branża bukmacherska ściśle powiązana jest ze sportem, to też w tym obszarze znajdujemy najwięcej tego typu umów. W tym artykule przyglądamy się z kim polscy legalni bukmacherzy wchodzą we współpracę i jak wygląda sytuacja w innych krajach. Przy okazji warto podkreślić, że wartość umów sponsoringowych może często świadczyć o tym jak duża jest dana firma i jaki jest jej potencjał rozwoju.
Nasz przegląd zaczynamy od sprawdzenia zaangażowania poszczególnych największych bukmacherów na naszym rynku.
STS
Największy pod względem udziałów w polskim rynku bukmacher jest jednocześnie jednym z tych najbardziej aktywnych pod względem marketingowym. O tym, że ta spółka ma środki na promowanie swojego produktu świadczyć może między innymi to, że ambasadorem marki jest legendarny bramkarz Manchesteru United Peter Schmeichel oraz skoczek narciarski Martin Schmitt. Potencjał finansowy widać też na polskich boiskach piłkarskich, bo STS sponsoruje szereg klubów Ekstraklasy:
- Lech Poznań (współpraca od 2013 roku, logo STS na koszulkach)
- Cracovia Kraków
- Jagiellonia Białystok (współpraca strategiczna, czyli taka w której logo STS widoczne jest na przodzie koszulek)
- Pogoń Szczecin
- Górnik Łęczna
- Zagłębie Lubin
- Widzew Łódź
Kolejną prestiżową umową największego polskiego bukmachera jest ta podpisana 1 sierpnia 2018 roku z PZPN. W jej ramach firma będzie do 31 grudnia 2022 roku oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski co biorąc pod uwagę fakt, że w 2022 roku Polska zagra Mistrzostwach Świata w Katarze, może być to niezwykle korzystne z punktu widzenia zwiększenia rozpoznawalności marki wśród kibiców.
Firma stara się dywersyfikować źródła swoich przychodów i trafić do jak najszerszego grona kibiców. Dlatego też piłka nożna nie jest jedyną dyscypliną, którą wspiera bukmacher. Pod koniec 2019 STS poinformował, że porozumiał się z siatkarską Plus Ligą i dzięki temu będzie jej oficjalnym partnerem do czerwca 2023 roku. W ramach współpracy logo bukmachera pojawi się na wszystkich obiektach w trakcie meczów ligowych..
Fortuna
Fortuna, czyli drugi pod względem obrotów bukmacher przez lata był sponsorem strategicznym piłkarzy Legii Warszawa. Mimo, że przed startem sezonu 20/21 poinformowano, że Mistrz Polski będzie miał nowe logo na froncie koszulek to współpraca obu podmiotów pozostaje jedną z najważniejszych umów zarówno dla bukmachera jak i dla stołecznej drużyny. W 2020 roku Fortuna podpisała ważną umowę z Polskim Związkiem Piłki Nożnej i dotyczy ona bycia sponsorem tytularnym rozgrywek o Puchar Polski. Należy podkreślić, że bukmacher jest również tytularnym sponsorem drugiej najwyższej piłkarskiej klasy rozgrywkowej w Polsce 1. ligi. Ponadto Fortuna sponsoruje również ekstraklasowego Radomiaka Radom. Podsumowując, jeśli chodzi o piłkę nożną Fortuna wspiera:
- Legię Warszawa
- Fortuna 1. ligę (sponsor tytularny)
- Fortuna Puchar Polski (sponsor tytularny)
- Radomiaka Radom
Podobnie jak STS firma skupia swoją uwagę na tym, żeby znaleźć szerokie grono odbiorców. W tym celu podpisano umowę z największą organizacją MMA w Europie, czyli federacją KSW. Duże znaczenie ma jeszcze umowa z Polskim Związkiem Narciarskim w ramach której bukmacher jest sponsorem reprezentacji Polski w Skokach Narciarskich. Porozumienie z Legią Warszawa dotyczy też sekcji koszykówki, więc na obiektach Torwaru również możemy ujrzeć logo tego bukmachera.
forBET
Dostępne opracowania pokazują, że trzecim podmiotem pod względem obrotów na rynku zakładów wzajemnych jest forBET. Ten bukmacher starannie dobiera swoich partnerów i często wybiera nieoczywiste rozwiązania. Przykładem tego typu polityki jest między innymi umowa ze spółką Runmageddon, która jest organizatorem ekstremalnych zawodów biegowych w Polsce i na świecie. forBET wspiera również piłkarzy reprezentacji Polski w AMPfutbolu. Tytuł partnera generalnego forBET ma dzięki podpisanej współpracy z Polskim Związkiem Tenisowym.
Główna oś działań forBET skupia się jednak na innych obszarach. Przede wszystkim w 2020 roku bukmacher został oficjalnym sponsorem najlepszej polskiej drużyny esportowej x-kom AGO.
Duże znaczenie dla spółki ma również współpraca z ekstraklasowym zespołem Rakowa Częstochowa, którego forBET jest sponsorem strategicznym. Firma związana z zakładami wzajemnymi podpisała umowy z dwoma spadkowiczami z Ekstraklasy: drużyną Arki Gdynia oraz zespołem ŁKS Łódź. Prawdopodobnie władze spółki liczą, że oba te zespoły dysponują odpowiednim potencjałem, żeby niebawem wrócić do elity rozgrywek piłkarskich w Polsce.
To tylko niektóre działania jakie podejmuje forBET na polskim rynku sportowym. Bukmacher aktywnie wspiera mniejsze zespoły występujące na szczeblu regionalnym. Jednym z dowodów takiego działania jest umowa podpisana z Warmińsko-Mazurskim Związkiem Piłki Nożnej, w ramach której forBET jest sponsorem tytularnym rozgrywek. Jeśli chodzi o drużyny występujące w niższych ligach warto wspomnieć też o Motorze Lublin
LVBET
Obecnie bukmacher LVBET jest sponsorem strategicznym piłkarzy Wisły Płock. Bukmacher jest również głównym sponsorem piłkarskiej Stali Mieli oraz Śląska Wrocław. Oprócz tego logo LVBET znajdziemy na koszulkach piłkarzy RKS Garbarni Kraków. Co ciekawe LVBET mocno angażuje się we wsparcie PFC Victorii London, a więc londyńskiego klubu z niższych lig, w którym występują Polacy. Warto również wspomnieć, że ambasadorem sekcji esportowej jest Jarosław „pashaBiceps” Jarząbkowski. Od lutego 2021 LVBET zaangażował się również w żużel zostając sponsorem głównym Unii Leszno.
TOTALbet
Według nas TOTALbet stał się bardzo mocną siłą na rynku bukmacherskim. Jego dobrze zbudowana marka pozwoliła mu na związanie się umową sponsorską z:
- Wartą Zawiercie
- Wartą Poznań
eWinner
Zakłady wzajemne eWinner zadebiutowały na polskim rynku w połowie 2019 roku i od razu chciały wejść do powszechnej świadomości klientów. Opisując eWinner nie możemy nie wspomnieć o tym, że marka aktywnie współpracuje z Marcinem Gortatem, który jest ambasadorem eWinner i często wykryozystywan jest w działania promocyjnych. Mimo zaangażowania do akcji marketingowych byłego koszykarza, władze zakładów wzajemnych postanowiły, że skupią swoją uwagę na żużlu i tam skierują strumień pieniędzy w ramach umów sponsoringowych. Dlatego eWinner jest dziś sponsorem tytularnym rozgrywek 1. ligi żużlowej sponsorem cyklu Speedway Euro Championship oraz sponsorem oficjalnym Speedway Ekstraligi. Ważną umową z punktu widzenia eWinner jest ta podpisana pod koniec 2019 z zasłużonym Apatorem Toruń. W jej ramach do nazwy klubu dołączono człon „eWinner”.
Logo eWinner zobaczą jeszcze fani trójmiejskiego sportu, ponieważ od 2020 roku bukmacher jest sponsorem Trefla Sopot. Oprócz tego widzowie mogą zobaczyć logo spółki zakładów wzajemnych podczas gal boksu zawodowego Knockout Boxing Night. Bukmacher został również tytularnym sponsorem siatkarskiej Gwardii Wrocław, która będzie walczyła o awans do PlusLigi.
eWinner po cichu przebija się również w krajowej piłce nożnej. Został sponsorem tytularnym polskiej 2. ligi i na swojej stronie oferuje transmisje z meczów.
Etoto
Etoto nie włącza się szczególnie w umowy sponsorskie i stawia na promowanie marki wykorzystując twarze znanych dziennikarzy. Ambasadorami marki są: Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Michał Pol, Roman Kołtoń, Artur Wichniarek oraz Przemysław Rudzki.
Superbet
Na ten moment Superbet może pochwalić się sponsorowaniem następujących klubów:
- Górnik Zabrze
- Polonia Bytom
- GKS Tychy
Noblebet
Noblebet dynamicznie się rozwija i umacnia swoją pozycję na rynku. Firma do niedawna sponsorowała Widzew Łódź, ale aktualnie nie wspiera żadnego klubu.
Betcris
Betcris mocno zaangażował się w sponsoring i aktualnie wspiera następujące zespoły:
- Pogoń Szczecin
- Asseco Resovia Rzeszów
- Vive Kielce
Ponadto bukmacher wspiera regionalne związki piłkarskie: ŁZPN, WZPN oraz PZPN (Podlaski Związek Piłki Nożnej)
betX
Jedna z najmłodszych marek na polskim rynku. Bukmacher ma swoja siedzibę w Bielsku-Białej, wiec nie dziwi fakt, że umową sponsoringową, którą podpisał jest ta z ekstraklasowym Podbeskidziem Bielsko-Biała. Ponadto twarzą marki jest Marcin Najman.
Betfan
Główne działania kampanii wizerunkowej Betfan skierowane są na wykorzystanie Mariusza Pudzianowskiego do akcji promocyjnych. Był strongman jest ambasadorem marki i często pojawia się w materiałach tego bukmachera.