Formuła 1 – sponsorzy teamów

Formuła 1 jest jednym ze sportów, gdzie pieniądze mają ogromne znaczenie w osiąganych wynikach na torze. Niemal co sezon, najlepsi konstruktorzy z branży motoryzacyjnej rozwijają projekty bolidów, które mają zdystansować konkurencję pod względem technologicznym, co oczywiście wymaga ogromnych nakładów finansowych – czołowe teamy, takie jak Red Bull, MercedesFerrari czy McLaren przeznaczają na ten cel setki milionów dolarów.

Spis treści

Sumy te to jednak jedynie szczyt góry lodowej wydatków z jakimi liczyć muszą się zespoły biorące udział w cyklu Formuły 1. Nie powinno więc dziwić, że sponsorzy pełnią w tym sporcie niezwykle ważną rolę, a nawet najbogatsze marki motoryzacyjne, które same inwestują w rozwój swoich bolidów i zespołów ogromne pieniądze, nie są w stanie w pojedynkę unieść tego ciężaru finansowego. Postanowiłem przybliżyć Tobie, które marki wspierają poszczególne teamy.

Sezon Formuły 1

Ogromne pieniądze w tym sporcie to nic dziwnego, natomiast skąd te pieniądze się biorą? Głównie ze sponsorów, którzy wspierają zespoły w Formule 1. Oczywiście ma to ogromne znaczenie dla całego sezonu, jakimi środkami będą dysponować zespoły. Przychody F1 z roku na rok wzrastają, ale koszty również z sezonu na sezon są większe. Postarałem się zebrać wszystkich sponsorów, którzy wspierają ekipy w padoku.

Poniżej wymieniłem marki, które wspierają poszczególne zespoły F1 w roku 2023.

Partnerzy cyklu F1:

  1. Globalni partnerzy:

    – Aramco
    – AWS
    – Crypto.com
    – DHL
    – Qatar Airways
    – Heineken
    – Rolex
    – MSC Cruises
    – Salesforce

  2. Oficjalni sponsorzy i dostawcy:

    – AWS
    – Liqui Moly
    – 188BET
    – Lenovo
    – Ferrari Trento
    – AlphaTauri
    – Paramount+
    – BBS Motorsport
    – Cyderes
    – Tata Communications
    – Workday
    – Puma

Alfa Romeo Racing

Sponsorzy tytularni:

  • Stake
  • Kick

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Accelleron,  Additive Industries, AGILIS, Ambrosial, Curam Domi, CODE – ZERO, Camozzi, Cielo, Ciesse Piumini, Corinthian Re, Delsey ,Edelweiss, Everdome, Ferrari Trento ,Georg Fischer, Globeair, Hyland, JigSpace, Kick Out Plastic, Marelli, Mascot, MindMaze, Mitsubishi Electric, Pirelli, ProTech, Puma, Rebellion, Sabelt, Salt, Save the Children, Sense Time, Seagate, Singha, Socios, Walter Meier, Web Eyewear, Whistle Pig 

Alpha Tauri

Sponsor tytularny:

  • Alpha Tauri

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Epicor, Honda, Randstad, Red Bull, Red Bull Mobile, Pirelli, Siemens

Aston Martin

Sponsor tytularny:

  • Cognizant

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • XP, Sentinel One, Crypto.com, Citi, Juniper, Peroni, Velocity Bank, JCB, Valvoline, Banco Master, Porto, Fly Saudia, NetApp, NexGen, Aratrade, BOSS, Girard-Perregaux, EPOS, Bombardier, Socios, Globe Trotter, Wolfgang Puck, Pirelli, TikTok, Ogio, Oakley, Alipine Stars, Ebb, Stilo, Pelmark

Ferrari

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Shell, Santander, VGW Play, DXC Technology, Ray Ban ,AWS, Richard Mille, CEVA Logistics, Mission-Winnow, Genesys, Bitdefender, Estrella Galicia, HCL Softwear, Harman Automotive, Palantir, OMR, ZCG, Puma, Bang Olufsen, Vistajet, Ecopol, Celsius, Giorgio Armani, Riva, Frecciarosa, Manpower, TechnoGym, Iveco, Mahle, Pirelli, SKF, NGK, Brembo, Bell, Garrett, Riedel, Ohlins, Sabelt

Haas

Sponsor tytularny:

  • Haas Automation Inc.

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • MoneyGram, Haas Automatic, Alpine Stars, Chipotle, Haas Tooling.com, Hantec Markets, MGM Rewards, Oak Derry, OpenSea, Palm Angels, Pirelli, Schuberth, Taittinger, Travismathew, Tricorp Workwear

McLaren

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • British American Tobacco, Darktrace, Dell, Splunk, Arrow Electronics, Tezos, Coca-Cola, Unilever, Richard Mille, Cisco Webex, Smartsheet, Hilton, CNBC, Medallia, FxPro, Easypost, Deloitte, Tumi, Immersive Labs, Sikkens, Mind, Sparco, SunGod, Pirelli, Stratasys, KAUST, Party Responsibly, Alteryx, FAI Aviabion, Logitech, Google, OKX, Jack Daniels, Castore, Dewalt, Gopuff, Veloce Esports, Alienware, DP World, New Era, Salesforce, Workday, Reiss, Halo

Mercedes

Sponsor tytularny:

  • Petronas

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Crowdstrike, Team Viewer, UBS, Snapdragon, G42, Akkodis, IWC, Hewlett Packard Enterprise, Solera, Nuvei, Einhell, AMD, The Ritz Carlton, Fastly, Tommy Hilfiger, Monster Energy, Pure Storage, Sherwin Williams, Cloud

Red Bull Racing

Sponsor tytularny:

  • Red Bull

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Bybit, Tag Heuer, Built for Athletes, Castore, SUI, New Era, Patron Tequila, Athletic Propulsion Labs, BMC, Cash App, Blenders, Hard Rock International, Rokt, Rauch, Yeti, Walmart, America Movil, Interproteccion, HP Poly, Armor ALL, Pokerstars, Therabody, Pirelli, Gold Standard, Ocean Bottle, Alpha Tauri , Oracle, Honda, CDW, Mobil 1, Sparco, Esso, Zoom, Siemens, Arctic Wolf, Hewlet Packard Enterprise, AT&T, DMG MORI, Hexagon, Ansys, PWR, Pirelli

Williams

Oficjalni partnerzy i dostawcy:

  • Gulf, Duracell, Kraken, Stephens, Dorilton , Acronis, Ultra, Jumeirah, Financial Times, Broadcom, Bremont, Purestream, Pirelli Umbro, Zeiss, Crew Clothing Company, PPG, OMP, DTEX, Primallife, LifeFitness, SIA

Współpraca PKN Orlen z teamem Alpha Tauri

Polska spółka współpracowała już w poprzednim cyklu z teamem Alfa Romeo, co miało przynieść jej spore zyski w postaci znaczącego wzrostu rozpoznawalności marki, a co za tym idzie również lepszą sprzedaż produktów. Niemniej, wydaje się, że nawet mimo wszystkich zawirowań, Orlen po raz kolejny powinien wyjść na swojej obecności w świecie Formuły 1 pozytywnie. Warto wspomnieć, że również polskie marki z branży bukmacherskiej aktywnie angażują się w sponsoring. Co prawda, póki co nie w Formułę 1, ale najważniejsze organizacje sportowe jak PZPN, PZPS czy PZN mają sponsorów wśród legalnych bukmacherów online.