Nagrody Legalnych Bukmacherów 2018

Najlepszy Bukmacher

Najlepsza Aplikacja Mobilna

Najlepszy Bukmacher Live

Najlepsze Kursy

najlepszy-affiliate-manager

Najlepszy Affiliate Manager

Najlepszy Marketing

Branżowe nagrody bukmacherskie

Nagrody bukmacherskie to pomysł, który narodził się w naszej firmie w zeszłym roku. Od 2017 roku obserwujemy stały rozwój oferty bukmacherskiej w Polsce i doszliśmy do wniosku, że warto podsumować rok 2018. Nagrody Bukmacherskie Był to pierwszy pełny kalendarzowy rok, w którym na rynku funkcjonować mogły jedynie podmioty posiadające licencję, a dostęp do zagranicznych, nielegalnych serwisów był w dużym stopniu ograniczony. Dlatego te minione 12 miesięcy były idealnym okresem na realne konkurowanie i pozyskanie nowych użytkowników na rozwijającym się rynku w naszym kraju.

Do tematu oceniania i klasyfikacji staraliśmy się podejść z zachowaniem najwyższych standardów. Pragniemy, żeby w ogólnej ocenie uwzględniony był głos użytkowników, ekspertów, ale i samych spółek zajmujących się zakładami wzajemnymi. Głównym celem nagród bukmacherskich jest docenienie wartych naśladowania rozwiązań, uhonorowanie pracy jaką wykonują zespoły bukmacherskie na niełatwym polskim rynku, ale przede wszystkim wysłanie impulsu do dalszego rozwoju.

Sprawdź metodologię przyznawania nagród
Kategorie
i kryteria
Najlepszy Bukmacher
Bukmacher roku 2018 na polskim rynku. Nagroda dla operatora, który był punktem odniesienia dla konkurencji w minionym roku. Najważniejsze wyróżnienie przyznajemy firmie, którą cechowała wiodąca pozycja na rynku oraz poszczególne elementy produktu stały na wysokim poziomie.
Najlepszy Bukmacher LIVE
Nagroda dla operatora, u którego użytkownik w najbardziej przyjazny sposób może obstawić rozstrzygnięcie wybranego wydarzenia w systemie na żywo. Szczególną uwagę zwrócimy na liczbę możliwych kombinacji zakładów, live match trackery i streamy online.
Najlepsza Aplikacja Mobilna
Tendencja jest wyraźna, połowa ruchu online odbywa się poprzez urządzenia mobilne. Znaczenie mobile rośnie z roku na rok, dlatego wyróżnienie przyznawane w tej kategorii może być podpowiedzią jaki bukmacher będzie silny na rynku w nadchodzącym roku.
Najlepsze Kursy
Triumfator w tej kategorii zostanie wyłoniony dzięki analizom, które prowadzimy od września 2018 roku. Co tydzień sprawdzamy prowizje jakie nakładają bukmacherzy na najpopularniejsze ligi piłkarskie. Nagroda jest podsumowaniem naszych analiz.
Najlepszy Affiliate Manager
To wyróżnienie dla osób, które w spółkach bukmacherskich odpowiedzialne są za kontakty z affiliatami. Pragniemy nagrodzić zespoły, które na niełatwym polskim rynku prowadziły najbardziej skuteczną, przejrzystą politykę programów partnerskich.
Najlepszy Marketing
Statuetka powędruje do firmy, która prowadziła w minionym roku innowacyjne oraz kreatywne kampanie marketingowe na różnych polach. Pod uwagę weźmiemy wszystkie akcje, które wpływały pozytywnie na wizerunek marki.

Kategorie i nagrody

Najlepszy Bukmacher

Fortuna - najlepszy bukmacher Zwycięzca w kategorii:
Najlepszy Bukmacher

Zwycięzcą pierwszej edycji nagród bukmacherskich w kategorii bukmacher roku zostały zakłady bukmacherskie FORTUNA. Taki werdykt nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Po gorącej dyskusji uznaliśmy, że firmę kierowaną przez Konrada Komarczuka należy docenić za wielką pracę jaką zespół tego bukmachera wykonuje, żeby stać się najlepszym bukmacherem w Polsce. Nie bez wpływu pozostał fakt, że to właśnie FORTUNA jako jedyna firma uzyskała nominacje we wszystkich kategoriach nagród bukmacherskich.

Najlepszy bukmacher Fortuna
Konrad Komarczuk, Adam Bieliński

Uzasadnienie zaczniemy od bardzo dobrych wyników finansowych za poprzedni rok. Zgodnie z pozyskanymi przez nas informacjami FORTUNA zanotowała wzrost przychodów na poziomie 60% i zwiększyła liczbę użytkowników o 35%. Dzięki temu na polskim rynku bukmacherskim FORTUNA jest drugim najczęściej wybieranych operatorem i posiada 33,9% udziałów. Wszelkie opracowania świadczą o tym, że bukmacher obrał dobrą strategię rozwoju na polskim rynku.

W ubiegłym roku FORTUNA podjęła szereg działań, które pomogły przyciągnąć i utrzymać wielu użytkowników. Szczególną popularnością cieszyła się promocja Happy Hours, która podwyższała wygrane o 14%. Świetnie wygląda też aplikacja mobilna oraz oferta na zakłady live. W naszych analizach kursów bukmacherskich FORTUNA uplasowała się na drugim miejscu tuż za zakładami bukmacherskimi forBET. Nie bez znaczenia pozostają działania podjęte przy okazji współpracy z 1. ligą polską oraz z Polskim Związkiem Narciarskim. Między innymi za to FORTUNA otrzymała od „Przeglądu Sportowego” tytuł Mecenasa Polskiego Sportu. To drobiazgowe podejście do każdego elementu serwisu oraz do funkcjonowania firmy na różnych polach owocuje przyznaniem zakładom bukmacherskim statuetki bukmacher roku 2018.

W tej kategorii musieliśmy uwzględnić najwięcej kryteriów i nie będziemy ukrywać, że poświęciliśmy jej szczególną uwagę. Duże znaczenie miał tu głos osób pracujących na co dzień w branży. Ich zdanie pozwoliło nam ustalić dokładne wskaźniki, którymi kierowaliśmy się przy ostatecznym wyborze.

Na samym początku ustaliliśmy, że statuetkę w kategorii Najlepszy Bukmacher będą mogły uzyskać spółki z ugruntowaną pozycją na rynku. Biorąc pod uwagę strukturę rynku w przedbiegach odpadli niektórzy bukmacherzy, którzy zadebiutowali dopiero w 2018 roku. Następnie sprawdzaliśmy aktywność użytkowników i popularność wybranych firm na naszych stronach bukmacherskich. Przez cały rok monitorowaliśmy zmieniający się wygląd szat graficznych poszczególnych bukmacherów, oferowane bonusy, promocje na najważniejsze turnieje (w szczególności na MŚ w Rosji). Nie bez znaczenia były również wyniki w pozostałych kategoriach, czyli nasza ocena aplikacji bukmacherskich, zakładów live, kursów oraz marketingu.

Zwycięzcę wyłonimy po wewnętrznej dyskusji, w której korzystać będziemy ze wszystkich zgromadzonych przez ostatni rok materiałów, opinii i argumentów, otrzymanych od osób z branży i od użytkowników.

Nominowani

Forbet Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher

Co prawda forBET pod względem udziałów na polskim rynku zajmuje czwarte miejsce, ale z pełnym przekonaniem uznaliśmy, że tej firmie należy się miejsce wśród trójki nominowanych. Słowem, które chyba najlepiej opisuje działania forBET jest konsekwencja.

Od pierwszych dni na rynku spółka konsekwentnie realizuje politykę skupiającą się na zakładach na rozgrywki lokalne i na wspieraniu mniejszych ośrodków sportowych. Zdając sobie sprawę, że ciężko będzie od razu rywalizować z STS-ami i FORTUNĄ, władze forBETu znalazły niszę, która cieszy się zainteresowaniem Polaków, a jednocześnie przekłada się na liczbę klientów korzystających z produktu oferowanego przez tego bukmachera.

Zespół pracujący dla firmy forBET jest jednym z najbardziej kreatywnych pod względem proponowanych rozwiązań. Prawie wszyscy eksperci, u których zasięgnęliśmy opinii na temat produktów poszczególnych bukmacherów zwracali uwagę na takie funkcjonalności jak betmarket czy wyszukiwarka kursów w forBET. Walka o nowych klientów odbywa się tutaj na zdrowych zasadach, co skutkuje pozytywną opinią użytkowników serwisu.

Dobrym pomysłem było też zatrudnienie jako ambasadorów marki Bożydara Iwanowa, Karoliny Kowalkiewicz oraz Artura Boruca. forBET zapowiada w 2019 uruchomienie nowej wersji strony mobilnej i naszym zdaniem będzie to dobry ruch, który być może powoli zwiększyć przychody, a tym samym wskoczyć na trzecie miejsce pod względem udziałów w rynku.

Uzasadnienie:

  • Betmarket + wyszukiwarka kursów
  • Kursy na ligi lokalne
  • Współpraca z kartofliska.pl
  • Sponsor AMP Futbolu
  • Spójna polityka kursowa

Fortuna Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher

Podobnie jak w przypadku piłkarskiej Ekstraklasy w świecie polskiej bukmacherki mamy do czynienia z dwiema firmami, których wzajemna rywalizacja pozytywnie wpływa na rozwój produktów całej branży. FORTUNA będąc drugim najczęściej wybieranym bukmacherem w Polsce co roku zwiększa swoje portfolio produktowe.

Rok 2018 był dla spółki przede wszystkim czasem umocnienia pozycji na polskim rynku bukmacherskim. Firma prowadzona przez Konrada Komarczuka w minionym roku podwoiła zarówno przychód jak i liczbę użytkowników korzystających z serwisu.

Od kilku lat FORTUNA prowadzi konsekwentną politykę wizerunkową na wielu polach. W minionym roku dużym wydarzeniem było podpisanie umowy z Polskim Związkiem Narciarskim, której celem jest zagospodarowanie rynku skoków narciarskich w Polsce. Z pozytywnym oddźwiękiem użytkowników spotkała się promocja Happy Hours, która podwyższa wygrane o 14%. FORTUNA jest bukmacherem, który mocno angażuje się w rozwój kanału na youtubie. Stałe programy i współpraca z znanymi youtuberami sprawia, że wśród polskich firm bukmacherskich to FORTUNA jest liderem w liczbie subskrybentów.

Uzasadnienie:

  • Udziały na polskim rynku
  • Umowa z Polskim Związkiem Narciarskim
  • Wysoka ocena aplikacji mobilnej
  • Streamy online z najważniejszych wydarzeń
  • Promocja Happy Hours
  • Współpraca ze znanymi youtuberami

STS Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher

Jeśli ktokolwiek zastanawiał się jak STS poradzi sobie w nowej rzeczywistości prawnej to zeszły rok powinien rozwiać wszelkie wątpliwości. Nie dość, że STS utrzymał pozycję lidera branży bukmacherskiej w Polsce to jeszcze w znaczącym stopniu rozwinął swój produkt. Dlatego firmy Mateusza Juroszka nie mogło zabraknąć wśród nominowanych.

Przede wszystkim imponuje wynik finansowy STS. Rok 2017 bukmacher zamknął z 1,603 mld zł przychodów, natomiast w ubiegłym roku firmie udało się uzyskać przychód w wysokości 2,41 mld zł. Daje to jak nietrudno policzyć aż 50% wzrost rok do roku. Budowany przez wiele lat wizerunek firmy wpływa na to, że dziś dla wielu osób STS to synonim zakładów bukmacherskich w Polsce. Mając tak komfortową sytuację wielu spoczęło by na laurach, a tymczasem zespół STS stale rozwija swoją ofertę szukając nowych możliwości, czego najlepszym przykładem jest odważne stawianie na zakłady związane z esportem.

Na szczególną pochwałę zasługuje fakt, że STS stara się w swojej polityce wychodzić poza działania czysto bukmacherskie. Inicjatywy takie jak Wspieramy Polski Sport, czy Sport Twoją Szansą powodują, że firma jest nie tylko ważną częścią branży bukmacherskiej, ale nie zapomina o społecznej odpowiedzialności biznesu.

Uzasadnienie:

  • Lider udziałów na polskim rynku
  • Wartość umów sponsoringowych
  • Sponsor Główny Reprezentacji Polski
  • Specjalna sekcja e-sport
  • Streamy online z najważniejszych wydarzeń
  • Bardzo sprawna aplikacja mobilna

Nasz komentarz do nominacji

Struktura polskiego rynku bukmacherskiego wygląda w ten sposób, że nikogo nie może dziwić fakt nominacji dla STS i FORTUNY. To dwie firmy, które zdecydowanie dominują pod względem przychodów, liczby użytkowników oraz poziomu oferowanych produktów. Nie znaczy to jednak, że pozostałe firmy siedzą z założonymi rękami. Najlepszym tego dowodem jest właśnie forBET, który znając swoje obecne miejsce w hierarchii stara się szukać nowych, kreatywnych sposobów dotarcia do klientów. Stąd nasza decyzja o umieszczeniu tego bukmachera w gronie nominowanych. Naszej uwadze nie umknęły działania pozostałych spółek zajmujących się zakładami wzajemnymi. Przede wszystkim pozytywnie zaskoczył jeden z ubiegłorocznych debiutantów: Totalbet. Bukmacher ten zasługuje na wzmiankę m.in. za sprawą stojącej na wysokim poziomie aplikacji bukmacherskiej czy też pomysłowej kasomanii i dniu migranta. Na pewno warto podkreślić starania zespołu LV BET. W tym roku szerokim echem odbiła się kampania z wykorzystaniem Zdzisława Kręciny, czy też sponsorowanie FAME MMA. STS, FORTUNA, Totolotek, Totalbet, LV Bet i PZ Buk zasługują również na pochwałę za wprowadzenie szybkiej rejestracji.

W 2018 roku polscy legalni bukmacherzy potwierdzili, że uważnie śledzą trendy w branży i skutecznie je implementują. Wszystko wskazuje na to, że rok 2019 przyniesie poprawę produktów bukmacherskich i zwiększy konkurencyjność.

Najlepszy Bukmacher LIVE

STS Zwycięzca w kategorii:
Najlepszy Bukmacher Live

Zwycięzcą w kategorii najlepsze zakłady live zostały zakłady bukmacherskie STS. Postawiliśmy na ofertę STS ze względu na szeroką i zaprojektowaną z myślą o polskim kliencie sekcję zakładów na żywo. Przede wszystkim cechą wyróżniającą STS jest liczba streamingów.

Najlepszy bukmacher LIVE
Radosław Barański, Adam Bieliński

Dużym wydarzeniem było podpisanie umowy z IMG - światowym liderem branży rozrywkowej, która znacznie poszerzyła możliwości transmisyjne STS TV. Ten ruch spowodował, że użytkownicy strony online i aplikacji mobilnej mają dostęp do transmisji ze spotkań Australian Open, Wimbledonu, siatkarskiej Ligi Światowej, Hokejowej Ligi Mistrzów, czy też piłkarskich rozgrywek pierwszej i drugiej ligi hiszpańskiej i niemieckiej.

Nie można zapominać o tym, że już wcześniej tego typu usługi zapewniały STS-om Betradar czy Perform. Stream dostępny jest również w aplikacji mobilnej, więc jest to na pewno kompleksowa usługa zaprojektowana z myślą o każdym typie klienta. Co jeszcze przeważyło na korzyść STS? Na pewno oferta zakładów live na biathlon, żużel, czy skoki narciarskie. W tej ostatniej dyscyplinie można obstawić nawet długość skoku każdego z zawodników. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że STS nie prowadzi blokady kursów w „niebezpiecznych sytuacjach podbramkowych”, co jak podkreśla wielu typerów jest bardzo korzystną sytuacją z punktu widzenia użytkownika.

Analiza zakładów live w niektórych miejscach była mocno powiązana z ofertą mobilną. Zastosowaliśmy tu podobną metodologię badań. Poprosiliśmy 10 osób o różnym stopniu zaawansowania, o opisanie swoich odczuć po skorzystaniu z zakładki z ofertami live. Ich opinie pozwoliły nam sporządzić pierwszą listę słabych i mocnych stron oferty online.

Oprócz tego sprawdzaliśmy opinie użytkowników na forach bukmacherskich i na fanpage’ach związanych z typowaniem. Wsłuchaliśmy się również w głos bukmacherów, ponieważ jedna z części pytań do zakładów bukmacherskich dotyczyła właśnie najmocniejszych stron zakładki live.

Co więc stanowi o jakości zakładów na żywo? Naszym zdaniem są to: szerokość oferty, ciekawe rozwiązania (np. możliwość łączenia zakładów przedmeczowych z live), dostępność streamów online, prowizja. Tak jak w przypadku kategorii: najlepsza aplikacja bukmacherska, najlepszy bukmacher i najlepszy marketing o nominacji decydowała wewnętrzna punktacja uwzględniająca opinie użytkowników oraz ekspertów.

Nominowani

Forbet Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher Live

forBET wskoczył do grona nominowanych głównie za sprawą transmisji na żywo. Użytkownicy mają możliwość obejrzenia m.in. meczów Bundesligi, Serie A, Ekstraklasy. Dostępne są również transmisje meczów koszykówki, baseballa, hokeja na lodzie, tenisa, siatkówki i rugby.

Młodsi użytkownicy mogą skorzystać ze streamów esportowych, więc wszyscy fani Counter-Strike, League of Legends, i Dota powinni być zadowoleni. Kolejną funkcjonalnością, która wpływa na jakość oferty live w forBET jest możliwość łączenia zakładów live z zakładami przedmeczowymi.

Uzasadnienie:

  • Szerokość oferty
  • Wiele zakładów przygotowanych przez specjalny zespół
  • Streamy esportów

Fortuna Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher Live

FORTUNA w ciągu ostatniego roku mocno rozwinęła ofertę zakładów LIVE. Widać, że na tym polu została wykonana bardzo dobra praca, której owocem jest między innymi dostęp do streamu z tysięcy meczów piłkarskich czołowych lig europejskich (La Liga, Bundesliga, Serie A), wszystkich najważniejszych turniejów tenisowych, a także wciąż popularnych sportów i ich najważniejszych rozgrywek (NBA, NHL). Na uwagę zasługują również streamy z zawodów esportowych.

Podobnie jak w STS, w FORTUNIE funkcjonuje specjalny zespół ekspertów, którego zadaniem jest przygotowanie oferty na sporty cieszące się zainteresowaniem w naszym kraju (żużel, skoki narciarskie).

Uzasadnienie:

  • Streamy online
  • Dostęp do szerokiej oferty live na aplikacji mobilnej
  • specjalnie przygotowane oferty na skoki narciarskie i żużel

STS Nominacja w kategorii:
Najlepszy Bukmacher Live

Największy polski bukmacher wykorzystuje swój potencjał w zakładce live. Przede wszystkim oferta dostosowana jest do preferencji polskiego użytkownika. Dlatego w zakładce live znajdziemy najbardziej kompletną możliwość obstawiania zakładów, którymi interesują się nasi rodacy. STS wyróżnia się między innymi zakładami na żywo na biathlon, żużel czy też skoki narciarskie. Jednak najważniejszym powodem, dzięki któremu STS wybierany jest przez większość graczy jest sekcja STS TV, w której dzięki umowom z IMG, Perform czy Betradar użytkownik ma dostęp do blisko 5000 wydarzeń sportowych w każdym miesiącu. Gracze mają możliwość oglądania streamingu online również na urządzeniach mobilnych. W zeszłym roku można było też obstawiać i obserwować sparingi Lecha Poznań w ramach przygotowań do startu Ekstraklasy. Inną wartą wspomnienia usługą jest możliwość obstawiania niższych polskich lig piłkarskich z 3. i 4. ligą włącznie.

Uzasadnienie:

  • Możliwość obstawiania polskiej 3 i 4 ligi
  • Streamy online
  • Dostęp do szerokiej oferty live na aplikacji mobilnej
  • Specjalnie przygotowane oferty na skoki narciarskie i żużel

Nasz komentarz do nominacji

Naszym zdaniem nominowana trójka mocno odskoczyła konkurencji przede wszystkim za sprawą dostępu do transmisji. Obserwujemy tendencję, w której użytkownicy przenoszą swoją aktywność z dawnych serwisów streamingowych na strony bukmacherów i jesteśmy zaskoczeni, że w tej dziedzinie na naszym rynku jest tak mała konkurencja. Wydaje nam się, że dziś live match trackery to za mało, żeby przyciągnąć nowych graczy. Jednak w tym zakresie musimy wyróżnić jednego bukmachera, a mianowicie Totolotek. Bez większych wątpliwości Live Match Tracker+ jest jednym z lepszych produktów dostępnych na polskim rynku.

Najlepsza Aplikacja Bukmacherska

Najlepsza aplikacja bukmacherska Fortuna Zwycięzca w kategorii:
Najlepsza Aplikacja Bukmacherska

Zwycięzcą w kategorii najlepsza aplikacja mobilna zostały zakłady bukmacherskie FORTUNA. Nie mamy wątpliwości, że zarówno STS jak i FORTUNA zdecydowanie wyprzedzają konkurencję i oferują najlepszy produkt mobile. Jednak po serii testów zdecydowaliśmy, że na wygraną w tym obszarze zasługuje firma kierowana przez Konrada Komarczuka. Po pierwsze aplikacja mobilna FORTUNY dostępna jest w najpopularniejszych systemach, czyli iOS oraz Android. W sklepie Appstore FORTUNA przy liczbie ponad 2,500 głosów może pochwalić się średnią oceną 4,8/5.

Najlepszy bukmacher Fortuna
Igor Kośliński, Leszek Haba, Konrad Komarczuk, Adam Bieliński

Za przyznaniem nagrody tej spółce zadecydował przede wszystkim przyjazny user experience. Osoby, które w naszym teście po raz pierwszy korzystały z aplikacji bukmacherskich nie miały problemów przy znalezieniu odpowiedniego zakładu oraz przy postawieniu kuponu. Kolejnym atutem produktu jest strefa typera, która spotyka się z dużym entuzjazmem użytkowników. Nie możemy również narzekać na streaming z meczów piłkarskich. Te wszystkie elementy sprawiły, że ostatecznie w tym roku statuetka wędruje do FORTUNY.

To jedna z tych kategorii, której poświęciliśmy szczególną uwagę. Testowanie aplikacji zdecydowanie zajęło nam najwięcej czasu, a w proces oceny zaangażowanych było najwięcej osób. Po pierwsze z uwagą podeszliśmy do wszystkich uwag zgłaszanych przez użytkowników, lecz nie mniej istotna była reakcja bukmacherów na uwagi. Dlatego sprawdzaliśmy czy aplikacje są na bieżąco aktualizowane.

Do dalszych części testów zaangażowaliśmy 10 osób, których zadaniem było sprawdzenie działania poszczególnych aplikacji. W tej części warto zaznaczyć, że testy odbywały się zarówno na systemie iOS, jak i Android. Zwróciliśmy również uwagę na to, żeby na tym etapie oceny swoje zdanie wyraziły osoby, które pierwszy raz zetknęły się z zakładami bukmacherskimi. Pozwoliło nam to ustalić, które z aplikacji są najbardziej przyjazne użytkownikowi.

Wyniki monitorowaliśmy na bieżąco, a testy powtarzaliśmy co jakiś czas. Przywiązaliśmy uwagę do tego, żeby osoby testujące wypowiedziały się nie tylko na temat zakładów przedmeczowych, ale również zakładów live. Nie bez znaczenia były metody oraz szybkość wpłat i wypłat. Z kolei w lutym br. skierowaliśmy pytania do bukmacherów, których poprosiliśmy o to, żeby sami wypowiedzieli się na temat własnych aplikacji.

Nominowani

Fortuna Nominacja w kategorii:
Najlepsza Aplikacja Bukmacherska

O tym jak ważny w nadchodzących latach będzie produkt mobilny świadczą również statystyki prezentowane przez FORTUNĘ. Również u tego bukmachera połowa ruchu online stanowią klienci korzystający ze strony mobilnej lub aplikacji. Nie będzie więc dla nikogo zaskoczeniem, że aplikacja dostępna jest na systemie Android oraz iOS. W sklepie Appstore ma nawet najlepszą oceną ogólną spośród wszystkich aplikacji zakładów bukmacherskich operujących legalnie na polskim rynku. Proces logowania na konto nie zajmuje wiele czasu a użytkownik może skorzystać z touch ID, face ID, 3D Touch.

Stawianie kuponów w aplikacji mobilnej fortuny odbywa się bardzo prosto. Wystarczy wybrać interesujący nas kurs, a w prawym dolnym rogu od razu pojawia się ikona kuponu. Wśród funkcjonalności, które nasi testerzy ocenili na plus znalazły się między innymi powiadomienia push, które informują o rozstrzygnięciu kuponu.

Wiele osób zwraca również uwagę na bardzo dobrze skonstruowaną strefę typera, w której można na bieżąco wymieniać się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi meczów oraz kuponów. Kolejnym elementem, który przekonał nas do wybrania FORTUNY do grona nominowanych jest mały tutorial, który pojawia się po pierwszym uruchomieniu aplikacji.

Uzasadnienie:

  • Dostępność na iOS oraz Android
  • Najlepsza ocena od użytkowników na Appstore
  • Logowanie touch ID, face ID, 3D touch
  • Ikona kuponu po wybraniu zakładu
  • Strefa typera (chat online)
  • Tutoriale
  • Streamy online

LV Bet Nominacja w kategorii:
Najlepsza Aplikacja Bukmacherska

LVBET znalazł się wśród nominowanych przede wszystkim za sprawą bardzo przyjaznego user experience. Nasi testerzy przyznali, że podczas korzystania z aplikacji mieli pozytywne odczucia a pod względem graficznym niektóre z elementów wyróżniały się na tle oferty STS i FORTUNY.

Mamy wrażenie, że aplikacja LV BET czasami lepiej wygląda niż strona online. Do pozytywnych aspektów aplikacji należy zaliczyć bardzo rozbudowane zakłady live w aplikacji oraz szeroką i łatwo dostępną bazę statystyk. Użytkownik ma również możliwość połączenia się ze swoimi social mediami co dopisujemy do plusów oferty. Logowanie do serwisu tak jak w przypadku STS odbywa się za pomocą PINu co dodatkowo zabezpiecza aplikację. Jednak jednym z głównych powodów, dla których dołączyliśmy LV BET do grona nominowanych jest specjalna promocja, w której ten bukmacher dodaje 14% do wygranych kuponów. Tym bardziej, że promocja dostępna jest bez dodatkowych warunków, typu minimalny kurs lub minimalna liczba sekcji na kuponie.

Uzasadnienie:

  • Dostępność na iOS oraz Android
  • Intuicyjne
  • Logowanie za pomocą PIN
  • Widoczny kupon na pasku
  • Statystyki

STS Nominacja w kategorii:
Najlepsza Aplikacja Bukmacherska

STS szczyci się tym, że w ich przypadku aż 80% obrotów generują zakłady online. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie urządzeń mobilnych możemy się domyślać, że z tych 80% połowa to ruch ze smartfonów i tabletów. Pozycja na rynku zmusza STSy do stałego rozwoju zarówno strony mobilnej jak i, a może przede wszystkim aplikacji. A ta w naszych testach wypadła naprawdę dobrze.

Wypada zacząć od tego, że już po wejściu na stronę mobilną otrzymujemy wyraźną informację o możliwości pobrania aplikacji mobilnej. Logowanie jest odpowiednio zabezpieczone, ponieważ po otwarciu pojawia się prośba o czterocyfrowy kod. Ewentualnie gracz ma możliwość uruchomienia aplikacji za pomocą odcisku palca. Do plusów zaliczyć możemy również sprawnie działające metody płatności, zarówno po stronie wpłat i wypłat.

Aplikacja jest dobrze zaplanowana pod kątem user experience, do tego stopnia, że w trakcie testów osoby nie mające doświadczenia w obstawianiu zakładów nie miały najmniejszych problemów ze znalezieniem odpowiednich wydarzeń oraz z postawieniem kuponu. STS należy również pochwalić za przygotowanie licznych podpowiedzi ułatwiających poruszanie się po serwisie. Zazwyczaj tego typu udogodnienia powodują, że użytkownik odczuwa komfort korzystania z aplikacji.

Uzasadnienie:

  • Dostępność na iOS oraz Android
  • Przycisk POBIERZ na stronie mobilnej
  • Logowanie za pomocą PIN, odcisku palca, face ID
  • Wygląd i intuicyjność (UX)
  • Sprawne płatności, szybkie rozliczenie zakładów
  • Tutoriale
  • Sekcja esport
  • Cash out
  • Transmisje live
  • Błyskawiczny zakład solo (3D Touch)

Nasz komentarz do nominacji

Jesteśmy przekonani, że w kolejnych miesiącach i latach rozwój urządzeń przenośnych spowoduje, że będzie to jedna z najważniejszych kategorii. Wiele działań jest jeszcze w tym temacie do wykonania. Po pierwsze nie wszyscy bukmacherzy dostępni są na najważniejszych systemach operacyjnych (iOS i Android). Po drugie nie można zapominać o przygotowaniu specjalnych promocji na urządzenia mobilne. Pod tym względem na plus wybija się etoto, którego zabrakło w gronie nominowanych. W tej chwili główną cechą, która wyróżnia STS i Fortunę są streamy online i jeśli pozostali bukmacherzy chcą być konkurencyjni muszą poprawić tę stronę swojej oferty.

Najlepsze Kursy

Najlepsze Kursy - Forbet Zwycięzca w kategorii:
Najlepsze Kursy

Zwycięzcą w kategorii najlepsze kursy zostały zakłady bukmacherskie forBET. Nasze analizy prowadzone od września 2018 roku wykazały, że w tym czasie najwyższe kursy bukmacherskie można było znaleźć w serwisie forBET. Sprawdzaliśmy prowizje bukmacherskie w czterech najsilniejszych rozgrywkach piłkarskich (Bundesliga, La Liga, Premier League i Serie A) oraz w Ekstraklasie. Co ciekawe według naszej metodologii forBET w aż czterech ligach wystawiał najlepsze kursy.

Najlepsze kursy forBET
Mariusz Świętochowski, Paweł Majewski, Adam Bieliński

W Bundeslidze średnia marża wyniosła 3,14, w La Lidze - 4,02, w Premier League - 3,05, w Serie A - 3,99. Jedynymi rozgrywkami, w których forBET nie miał najwyższych kursów była rodzima Ekstraklasa (średnia marża 4,29), ale należy podkreślić, że taka prowizja była trzecią wśród polskich legalnych zakładów bukmacherskich online. Co więcej forBET w lutym 2019 roku wprowadził promocję 0% marży właśnie na mecze polskiej Ekstraklasy.

Z miesiąca na miesiąc rozwijamy naszą analizę kursów bukmacherskich w legalnych zakładach bukmacherskich. W 2018 roku kiedy w połowie roku rozpoczęliśmy badania nie spodziewaliśmy się tak dużego, pozytywnego odbioru naszych analiz.

Nagroda w tej kategorii przyznana zostanie bukmacherowi, który wypadł najlepiej pod względem prowizji bukmacherskiej. Mimo że zdajemy sobie sprawę, że utrzymywanie bardzo wysokich kursów może czasami działać na niekorzyść polityki poszczególnych bukmacherów to jednak chcemy uhonorować te firmy, które nie bały się tego robić w minionym roku.

Jak sprawdzamy marżę? Zazwyczaj w każdy piątek (początek kolejek ligowych) zbieramy kursy z najbardziej popularnych piłkarskich rozgrywek ligowych (Bundesliga, La Liga, Premier League i Serie A) oraz rodzimej Ekstraklasy. Średnia marża jaka wychodzi nam z tej analizy wliczana jest do średniej marży z miesiąca. Spółka, która zwycięży w tej kategorii to bukmacher, który według wyżej wymienionych kryteriów oferował najwyższe kursy, czyli miał najniższą średnią marżę biorąc pod uwagę wrzesień, październik, listopad i grudzień.

Nominowani

Forbet
Fortuna
Totalbet

Przyjmując naszą metodologię nominację otrzymało 3 bukmacherów, którzy mieli najwyższe kursy na mecze piłki nożnej, które sprawdzaliśmy dzień przed wydarzeniem. Jesteśmy świadomi faktu, że żeby móc wyliczyć całkowite marże bukmachera testy powinny się odbywac na wszystkich sportach, wszystkich ligach i jeszcze sprawdzać jak kurs się zmieniał w czasie. Z czysto technicznego punktu widzenia nie byliśmy w stanie tego zrobić.

Warto wspomnieć, że bukmacherzy mieli różne strategię ustalania kursów - od ustalonego wcześniej przez cały rok poziomu do zmian okresowych lub na konkretną ligę. W ostatnich 2 miesiącach, których nie braliśmy pod uwagę w nominacjach za 2018 rok, można zauważyć agresywną politykę kursową marek Etoto oraz Totalbet.

Najlepszy Affiliate Manager

najlepszy-affiliate-manager
Totolotek Zwycięzca w kategorii:
Najlepszy Affiliate Manager

Zwycięzcą w kategorii najlepszy Affiliate Manager został Radosław Budnik z firmy Totolotek.

Najlepszy Affiliate Manager
Adam Bieliński, Radosław Budnik

Naszym zdaniem współpraca z Radkiem przebiegała wzorowo od samego początku. Radek bardzo dobrze znał problemy z którymi mierzą się affilianci. To pomogło w rozwiązaniu wielu kwestii technicznych oraz w poprawie konwersji. Wzięliśmy także pod uwagę ogólną wiedzę Radka dotyczącą branży bukmacherskiej, zainteresowanie tematem marketingu w zakładach wzajemnych oraz spostrzeżenia dotyczące konkurentów zarówno polskich jak i zagranicznych.

Oczywiście każdy z nominowanych posiada wiedzę dotyczącą swoich produktów bukmacherskich oraz wiedzę związaną z oprogramowaniem platformy partnerskiej (LVbet - Netreferer, Fortuna - Egass/Mexos) co jest kluczowym elementem podczas rozmów o wspólnych akcjach marketingowych oraz analizie wyników.

Wzorem zagranicznych standardów, chcieliśmy nagrodzić stanowisko affiliate managera. To w Polsce jeszcze mało popularne stanowisko (bardziej znani są dyrektorzy do spraw marketingu), jednak naszym zdaniem jest to gwarancja udanej współpracy na linii affiliate-bukmacher.

Choć ze wszystkich kategorii ocena affiliate managera jest najbardziej subiektywna, to wzięliśmy pod uwagę wszystkie niezbędne elementy, jakie powinna posiadać taka osoba. Najważniejsze z nich to dostępność i komunikacja, czyli szybkość działania i rozwiązywania problemów. Bardzo istotna jest również znajomość produktu swojej firmy, dotycząca zarówno branży bukmacherskiej, jak i spraw technicznych. Kolejny element, który wzięliśmy pod uwagę przy wyborze affiliate managera to własna inicjatywa w kreowaniu kampanii reklamowych i nowych rozwiązań dla partnerów, a także sprawne nadzorowanie kont partnerskich.

Jak już wspomnieliśmy, nie wszystkie polskie firmy bukmacherskie posiadają w swoich szeregach dedykowany zespół do obsługi affiliatów, ale widzimy, że to się zmienia na lepsze i bukmacherzy coraz większą uwagę zwracają na tą formę marketingu.

Nominowani

Fortuna
Igor Kośliński

Igor
Kośliński

Bartłomiej Płoskonka

Bartłomiej
Płoskonka

LV Bet
Adam Kazberuk

Adam
Kazberuk

Totolotek
Radosław Budnik-Chrisidis

Radosław
Budnik

Nominacje trafiły do osób, które naszym zdaniem były bardzo zaangażowane w rozwój afiliacji swoich marek na rynku polskim. Totolotek, Fortuna i Lvbet miały w 2018 dedykowane osoby, które współpracowały z partnerami afiliacyjnymi przy wspólnych akcjach marketingowych oraz dobrze znały produkt od strony technicznej. Na plus działał czas reakcji na problemy oraz wspólna analiza wyników i próba ich optymalizacji. Nie ukrywamy, że bardzo pomocne było tu doświadczenie Affiliate Managerów z wcześniejszej pracy u innych bukmacherów.

Najlepszy Marketing

STS Zwycięzca w kategorii:
Najlepszy Marketing

Zwycięzcą w kategorii najlepszy marketing zostały zakłady bukmacherskie STS. Firma konsekwentnie realizowała politykę wizerunkową związaną z piłką nożną, a przy okazji jeszcze mocniej weszła na scenę esportową. Pierwszym etapem działań w 2018 roku było podpisanie umowy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, na mocy której bukmacher stał się Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski. Przy okazji przedłużenia współpracy z PZPN, STS uruchomił kampanię telewizyjną „Polacy jesteśmy razem!”, która koncentrowała się na emocjach związanych z przygotowaniami Reprezentacji do Mundialu 2018.

Najlepszy marketing STS
Radosław Barański, Adam Bieliński

Obszarem, który pod względem marketingowym wywarł na nas duże wrażenie były umowy związane z esportem. Już na początku roku STS jako pierwsza firma bukmacherska w Europie rozpoczęła indywidualną współpracę z zawodnikiem esportowym grającym w dyscyplinę drużynową (Paweł „Innocent” Mocek znany graczom CS:GO). Kolejnym dobrym krokiem zwiększania rozpoznawalności w esporcie było podpisanie umowy z Polską Ligą Esportową. Efektem tego porozumienia była m.in. organizacja meczu gwiazd w CS:GO. Nie bez echa przeszło również podpisanie w lipcu 2018 umowy z Damianem „Nervarienem” Ziają - jednym z najpopularniejszych polskich influencerów League of Legends. Przede wszystkim za konsekwentne działania marketingowe związane z polskim esportem statuetka w tym roku trafia w ręce STS-ów.

Ocenianie działań marketingowych może wzbudzać najwięcej kontrowersji. W tym przypadku uznaliśmy, że wyrównamy szansę wszystkich firm operujących na rodzimym rynku.

Na początku procesu oceny wypisaliśmy wszystkie znane nam akcje marketingowe poszczególnych bukmacherów. Skonfrontowaliśmy naszą wiedzę z informacjami ekspertów oraz z odpowiedziami spółek związanych z zakładami wzajemnymi. Szczególną uwagę zwracaliśmy na potencjał finansowy i ludzki, jakim dysponują legalne firmy. Nie lekceważymy wielkich kontraktów reklamowych i sponsoringowych i zdajemy sobie sprawę, że zazwyczaj pozytywnie wpływają na wizerunek marki.

Pragnęliśmy jednak w tej kategorii docenić również akcje mniejszych bukmacherów. Ocenialiśmy jak poszczególne działania wpłynęły na odbiór i rozpoznawalność wybranej marki i czy zaproponowany produkt można uznać za pionierski lub innowacyjny na naszym rynku. Dlatego o statuetkę w tej kategorii będą mogły rywalizować również mniejsze podmioty.

Nominowani

eToto Nominacja w kategorii:
Najlepszy Marketing

Początek roku 2018 był dla etoto okresem, w którym bukmacher postanowił zmienić swój wizerunek. Całkowitej modyfikacji uległy między innymi strona internetowa, logo, a przede wszystkim podejście etoto do reklamy. Dużym wzmocnieniem dla marki było pozyskanie aż pięciu ambasadorów (Mateusz Borek, Tomasz Hajto, Roman Kołtoń, Michał Pol i Tomasz Smokowski), którzy z pewnością pomogli przyczynić się do wzrostu popularności bukmachera. Jesteśmy przekonani, że każda z tych osób mogłaby z powodzeniem być twarzą wszystkich legalnych bukmacherów w Polsce. Podpisanie umów to pierwszy warty pochwały ruch, ale to jak etoto udało się wykorzystać ambasadorów zasługuje na osobną wzmiankę.

Współpraca z wyżej wymienioną piątką zaowocowała uruchomieniem cieszących się wielką popularnością programów na youtube. „Quiz pod napięciem”, „Futbolowy head to head” znalazły liczne grono odbiorców i w dniu premiery plasują się wysoko na kartach popularności youtube. Warto zaznaczyć, że etoto m.in. dzięki tym akcjom jest bukmacherem, który ma więcej subskrybcji niż STS czy Totolotek. Działania marketingowe etoto koncentrują się w internecie, co powoduje, że w zeszłym roku można było zauważyć logo bukmachera przy okazji emisji programów „Misja Futbol” oraz „Misja Rosja” w serwisie onet.pl. Właśnie za te niestandardowe działania etoto otrzymuje od nas nominację.

Uzasadnienie:

  • Podpisanie umowy z pięcioma ambasadorami marki
  • Realizacja Piłkarskiego „Quizu pod Napięciem”
  • Sponsor programów piłkarskich na onet.pl

Fortuna Nominacja w kategorii:
Najlepszy Marketing

Fortuna prowadzi nieco odmienną politykę marketingową od STS, ale nie można odmówić jej rozmachu i skuteczności. Przede wszystkim w 2018 roku kierowany przez Konrada Komarczuka bukmacher skupił się na działaniach wokół trzech wydarzeń sportowych: Mistrzostw Świata w Rosji, rozgrywek I ligi oraz Pucharu Świata w skokach narciarskich. Zdecydowanie dobrym ruchem było zaangażowanie na czas Mundialu znanych youtuberów zajmujących się piłką nożną. Między innymi dzięki współpracy z twórcami kanałów: Lachu, Footroll, Footgol, Zwykły Kibic oraz Footbreak, FORTUNIE udało się zapewnić pozycję lidera w liczbie subskrybcji na youtube. Firma dba o swój wizerunek również dzięki kontraktowi, który pozwala jej być tytularnym sponsorem pierwszej ligi. Ale z pewnością najważniejszym wydarzeniem dla tego bukmachera w minionym roku było podpisanie umowy z Polskim Związkiem Narciarskim, za sprawą której Fortuna chce się kojarzyć z uwielbianymi przez Polaków skokami narciarskimi. Na uwagę zasługuje spójna komunikacja z użytkownikami twittera. Bardzo przypadły nam do gustu grafiki wykorzystujące technikę 8bitową zapowiadające najważniejsze wydarzenia sportowe. Nie możemy zapominać o trwającej współpracy z Mistrzem Polski w piłce nożnej - Legią Warszawa. Na koniec chyba największy argument przemawiający za tym, żeby umieścić FORTUNĘ w gronie nominowanych. Podczas 84. Gali Przeglądu Sportowego firma została uhonorowana tytułem Mecenasa Polskiego Sportu.

Uzasadnienie:

  • Podpisanie kontraktu z PZN
  • Zaangażowanie na czas mundialu youtuberów
  • Komunikacja na twitterze
  • Sponsor tytularny 1. Ligi
  • Mecenas Polskiego Sportu 2018 - nagroda Przeglądu Sportowego

STS Nominacja w kategorii:
Najlepszy Marketing

Wydarzeniem roku 2018 dla STS-ów było przede wszystkim podpisanie kontraktu z Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Największy polski bukmacher w marcu 2018 roku został oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Pozwoliło to firmie wzmocnić przekaz i rozpoznawalność przed czerwcowym Mundialem w Rosji. Do pierwszego meczu na Mistrzostwach Świata, Polacy z zapartych tchem śledzili przygotowania reprezentacji prowadzonej przez Adama Nawałkę, więc z pewnością ten ruch zapewnił odpowiednią ekspozycję. Przy okazji podpisania umowy z PZPN, STS uruchomił kampanię „Polacy jesteśmy razem”, która po raz kolejny pokazała, że pod względem spotów reklamowych STS nie ma sobie równych w Polsce.

Na polu marketingowym nie bez znaczenia pozostają działania sponsoringowe mające na celu wsparcie polskich drużyn sportowych. Na myśli mamy przede wszystkim kontrakty z Jagiellonią Białystok, Lechem Poznań, Cracovią Kraków, Górnikiem Zabrze czy też Anwilem Włocławek i PGE Vive Kielce. Nam bardzo spodobały się również ekrany LED ustawione podczas meczów ekstraklasy, które informują o aktualnym kursie. Oczywiście STS ma największe możliwości finansowe spośród polskich bukmacherów, ale trzeba przyznać, że środki wydają się być inwestowane z pomysłem i konsekwencją. Między innymi za takie podejście STS otrzymuje od nas nominację w kategorii najlepszy marketing.

Uzasadnienie:

  • Podpisanie kontraktu z PZPN (Główny sponsor Reprezentacji Polski)
  • Kampania „Polacy jesteśmy razem”
  • „Milion emocji” - pula nagród 1000000 mln złotych na MŚ
  • Bandy LED z kursem na boiskach Ekstraklasy
  • Kampania „Wspieramy polski sport”

Nasz komentarz do nominacji

To jedna z tych kategorii, w której musieliśmy wziąć wiele czynników pod uwagę, ponieważ działania marketingowe mają miejsce na wielu polach, które czasami ciężko spójnie ocenić. Być może niektórym nasz wybór może wydawać się kontrowersyjny, ale poprzedzony był gorącą dyskusją, w której zdecydowaliśmy się uwzględnić zarówno kreatywność jak i możliwości finansowe. Przede wszystkim o krok od nominacji były dwie firmy i chcieliśmy je poniżej wyróżnić przynajmniej kilkoma zdaniami.

Jedną z kampanii, która odbiła się szerokim echem nie tylko w branży bukmacherskiej, ale również w środowisku sportowym było wykorzystanie wizerunku Zdzisława Kręciny w akcjach reklamowych LV BET. Nie będziemy ukrywać, że długo zastanawialiśmy się czy umieścić LV BET w gronie nominowanych, ale ostatecznie uznaliśmy, że odbiór spotów z byłym sekretarzem generalnym PZPN był niejednoznaczny i mógł równie dobrze zaszkodzić marce. Jednak warto wyróżnić LV BET za szerokie działania związane z polskim sportem, a w szczególności za kontrakty sponsorskie z m.in. Wisłą Kraków, Arką Gdynia, Widzewem Łódź, Wisłą Płock. Kolejnym bukmacherem, którego aktywność wywarła na nas wrażenie jest forBET. Za każdym razem podkreślamy konsekwencje tego bukmachera w budowaniu wizerunku. Spójność w kampanii widać przede wszystkim w kontraktach sponsorskich (m.in. sponsor zasłużonych klubów takich jak Motor Lublin czy ŁKS Łódź) oraz we współpracy z takimi serwisami jak kartofliska.pl. Jednak największe brawa należą się władzom forBET za podpisanie umowy z reprezentacją AMP Futbolu.

Harmonogram

Nominowanych wyłoniliśmy na podstawie własnych analiz, opinii użytkowników oraz po zapoznaniu się z odpowiedziami na pytania, które zadaliśmy bukmacherom. Już za tydzień, w poniedziałek 11 marca ogłosimy listę zwycięzców w poszczególnych kategoriach.

I

28 lutego 2019

Zakończenie ustaleń listy nominowanych
II

4 marca 2019

Ogłoszenie listy nominowanych
III

11 marca 2019

Ogłoszenie listy zwycięzców

Metodyka przyznawania nagród

Jakie kroki wykonaliśmy, żeby uczynić nagrody bukmacherskie konkursem o możliwie najbardziej obiektywnych kryteriach i możliwie największym prestiżu?

Testowanie produktu przez 10 osobowy zespół
Wywiad z osobami z branży
Pytania do bukmacherów
Opinie użytkowników na naszych stronach
Zebranie danych o marżach

Po pierwsze zwróciliśmy się do osób z branży z prośbą o konsultacje w wyborze kategorii i kryteriów oraz ich osobistą opinię na tamat silnych i słabych stron serwisów zakładów wzajemnych online w Polsce. Sprawdziliśmy również jakimi miernikami posługują się jurorzy największych światowych nagród typu SBC Awards oraz EGR Awards.

Kolejnym elementem, który wydał się nam niezmiernie istotny było rozszerzenie informacji o samych nagrodach. W tym celu uruchomiliśmy specjalną podstronę na legalnibumacherzy.pl. Oprócz tego dzięki uprzejmości Iwo Bulskiego relacja z wręczenia nagród oraz wyniki wraz z opisami znajdą się nie tylko na branżowym portalu e-play, ale również w marcowym wydaniu „Magazynu e-play”.

Przed przystąpieniem do wyłaniania nominowanych wysłaliśmy pytania do bukmacherów oferujących zakłady online. Oddając w ten sposób głos zakładom wzajemnym dowiedzieliśmy się m.in. z jakich części oferty są oni najbardziej zadowoleni i jakie elementy serwisu rozwinęły się w ostatnich miesiącach. W tym miejscu dziękujemy za odpowiedzi, ponieważ pozwoliły nam spojrzeć z innej strony na ofertę i w dużym stopniu pomogły w końcowych werdyktach.

Dwie spośród wyselekcjonowanych przez nas kategorii wiążą się z bezpośrednimi doświadczeniami użytkowników (najlepszy bukmacher mobilny, najlepszy bukmacher live). W tych przypadkach szczególną uwagę zwracaliśmy na głos naszych czytelników. Staraliśmy się również na bieżąco monitorować uwagi zgłaszane przez użytkowników forów bukmacherskich. Zdając sobie sprawę z tego, że nie każdy gracz posiada konta i aplikacje wszystkich bukmacherów, zdecydowaliśmy się zaciągnąć do zadania część naszego teamu. 10 osób testowało aplikacje mobilne różnych operatorów. Co więcej, w tej części testów udział wzięły osoby o różnym stopniu zaawansowania i doświadczenia w obstawianiu zakładów online, więc ich uwagi wydały nam się tym bardziej cenne. Wypisaliśmy dobre i słabe strony aż od procesu instalacji aplikacji, po logowanie, wpłacanie depozytów, zakłady, zakłady live, po wypłatę środków.

Wzorem największych branżowych nagród postanowiliśmy docenić również affiliate managerów. Przyznajemy, że to najbardziej subiektywna nagroda w tej edycji. Jednak chcieliśmy docenić w szczególności wysiłek tych osób, które zapewniły w imieniu bukmachera najlepszą i najbardziej profesjonalną współpracę.

Przyznajemy, że wiele dyskusji poświęciliśmy metodologii wyłaniania zwycięzcy w kategorii najlepszy marketing. W związku z tym, że działania marketingowe podejmowane są na wielu polach i dotyczą szeregu działań uznaliśmy, że w kryteriach musimy wziąć również pod uwagę zarówno potencjał finansowy jak i ludzki. Przede wszystkim staraliśmy się zebrać wszystkie aktywności marketingowe polskich bukmacherów w analizowanym roku, a następnie po dyskusji wybrać tę firmę, która wyróżniła się na polskim rynku.

Kategorią, która bazuje na suchych liczbach jest wyróżnienie za najlepsze kursy. We wrześniu ubiegłego roku zaczęliśmy badać wysokość prowizji bukmacherskiej wszystkich legalnych podmiotów online. Analiza polegała na tym, że w każdy piątek przed początkiem kolejki ligowej zbieraliśmy wszystkie kursy i wyliczaliśmy średnią marżę. Tym sposobem zbadaliśmy cztery najważniejsze ligi europejskie (Bundesliga, La Liga, Premier League i Serie A) oraz polską Ekstraklasę. Bukmacher, który zwycięży 11 marca w tej klasyfikacji to bukmacher, który w okresie od września do grudnia ubiegłego roku miał wg. naszych analiz najwyższe kursy.

Oczywiście najwięcej emocji wzbudza kategoria najlepszy bukmacher. W tym przypadku nie bez znaczenia pozostawały wrażenia z pięciu pozostałych kategorii. Jednak pod uwagę braliśmy również nasze doświadczenie związane z obserwacją rozwoju serwisów i oferty bukmacherskiej w przeciągu całego roku. Niewątpliwie w tej kategorii musieliśmy wziąć pod uwagę najwięcej czynników. Zaczynając od User Experience serwisów przez bonusy dostępne na stronach, aktywność w sieciach społecznościowych i mediach, a kończąc na zasięgu, rozpoznawalności i udziałach w rynku. Na początku założyliśmy, że w tej kategorii zwyciężyć mogą jedynie te firmy, które są liderami branży w Polsce, dlatego jak mogą Państwo się domyślić wybór był ograniczony, ale mamy nadzieję, że zmotywuje to konkurencję do ciągłego rozwoju swojej oferty.

W kategorii najlepszy bukmacher, najlepsza aplikacja, najlepszy bukmacher live i najlepszy marketing stworzyliśmy wewnętrzny system punktowy, który miał na celu wyłonienie trzech nominowanych w każdej z wybranych przez nas dziedzin. Wszystkie osoby biorące udział w przygotowaniu konkursu zapoznały się z materiałami opisowymi jakie zgromadziliśmy w każdej z kategorii i przyznawały punkty trzem najlepszym ich zdaniem firmom. Każdy wybór musiał być podparty pisemną argumentacją. Jednak musimy zaznaczyć, że zwycięzcy nie zostaną wyłonieni dzięki punktacji. Wyłonimy ich po wewnętrznej dyskusji. Po ogłoszeniu nominacji będziemy mieli jeszcze kilka dni, które pozwolą nam jeszcze raz przeanalizować zebraną argumentację i ostatecznie przyznać wyróżniania.