Kto sponsoruje drużyny piłkarskie w Ekstraklasie?

Sponsoring klubów Ekstraklasy

Firmy zajmujące się zakładami bukmacherskimi są od wielu lat jednymi z najważniejszych sponsorów wydarzeń sportowych, w tym również lig i klubów piłkarskich, zarówno tych najmocniejszych, jak i nieco słabszych. Podobnie jest również w naszym kraju, chociaż jeszcze kilka lat temu głośna tzw. „ustawa hazardowa” całkowicie zakazywała jakiejkolwiek działalności sponsorskiej ze strony typu działalności. Bukmacherzy nie mogli więc być oficjalnymi sponsorami klubów sportowych, co było bardzo dużym ciosem m. in. dla rozwoju futbolu nad Wisłą.

Szczęśliwie, czasy, w których w teorii mogliśmy zostać ukarani za samo noszenie koszulki zespołu z logo bukmachera są już za nami i ostatnie nowelizacje dotyczące reklamowania zakładów bukmacherskich znacznie złagodziły rygorystyczne prawo, z korzyścią dla klubów sportowych i kibiców. Najlepiej widać to na przykładzie Ekstraklasy, czyli najwyższego szczebla rozgrywek piłkarskich w naszym kraju.

KLUBY EKSTRAKLASY I ICH UMOWY Z LEGALNYMI BUKMACHERAMI

Na chwilę obecną praktycznie każdy klub jest w większym lub mniejszym stopniu wspierany przez firmy zajmujące się zakładami bukmacherskimi. Dowiedzmy się więc którzy bukmacherzy wspierają poszczególne kluby w wyścigu o tytuł mistrzów Polski.

Legia Warszawa – Fortuna

Nasze zestawienie wypada rozpocząć od aktualnego vice-mistrza Polski, a jednocześnie drużyny, która od 2011 roku sezon po sezonie generuje najwyższe przychody w polskiej Ekstraklasie. W 2018 roku wyniosły 102 miliony PLN. Nie udało nam się co prawda poznać zapisów finansowych dotyczących umowy sponsorskiej z Fortuną, jednak jasne jest, że jest naprawdę godna jednego z najbardziej utytułowanych klubów w historii naszego kraju. Wiadomo, że pierwsza umowa podpisana z tym bukmacherem, obowiązująca od 2014 do 2017, mogła zagwarantować Legii nawet 10 milionów PLN rocznie. Najnowsza umowa obowiązuje od 1 stycznia 2019 do 1 stycznia 2022 roku. Możemy jedynie domyślać się, że jest to najwyższy tego typu kontrakt w naszym kraju, tym bardziej, że przychody komercyjne są największym źródłem utrzymania stołecznego klubu. Słowacki bukmacher ma status sponsora głównego klubu ze stolicy, a jego logo od kilku lat znajduje się na koszulkach pierwszej drużyny.

Jagiellonia Białystok – STS

Głównym sponsorem Jagi od kilku sezonów jest STS. Umową wiążąca spółkę Start-Typ Sport z „Dumą Podlasia” obowiązuje już trzeci sezon i niewykluczone, że po zakończeniu obecnych rozgrywek zostanie przedłużona. Logo STS znajduje się na froncie trykotów Jagi, a poza tym eksponowane jest również m. in. na stronie internetowej klub oraz w mediach społecznościowych. Współpraca obejmuje również szereg akcji mających na celu aktywizację kibiców klubu z Białegostoku. Jagiellonia to prawdziwy fenomen ostatnich kilku sezonów piłkarskiej Ekstraklasy. W 2018 roku klub wygenerował rekordowy przychód wynoszący 36,1 miliona złotych, w ponad połowie pochodzącymi z transmisji.

Wisła Płock – LVBET

Piłkarze jednej z największych rewelacji sezonu 2017/2018 zapracowali na przedłużenie umowy sponsorskiej z bukmacherem LV BET, aż do końca sezonu 2020/2021. Na mocy obustronnej umowy bukmacher ten przygotuje szereg promocji mających na celu aktywizację kibiców „Nafciarzy”, takich jak np. dodatkowe środki bonusowe dla klientów LV BET, którzy posiadają karnety na mecze tego klubu. Wisła z kolei będzie eksponować logo ambitnego bukmachera na terenie stadionu oraz w mediach społecznościowych. Przychody Wisły w 2018 roku nie należały do najwyższych i wyniosły jedynie 16,5 milionów, głównie ze źródeł komercyjnych i transmisji tv.

Lech Poznań – STS

Ten klub ze ścisłej polskiej czołówki sponsorowany jest m. in. przez STS, tym który wielkopolski klub jako tzw. sponsor premium. Umowa na linii STS – Lech Poznań nie dotyczy więc jedynie ekspozycji logotypu buka na strojach, bandach i ściankach ekipy Kolejorza, ale również szeregu akcji promocyjnych, na których skorzystać mają nie tylko strony umowy, ale również kibice. Współpraca obydwu znanych w Polsce marek trwa od 2013 roku i trwać będzie co najmniej do roku 2020. Lech w zestawieniu klubów o największym przychodzie od lat ustępuje jedynie klubowi ze stolicy, a wartość środków wpływających do klubu w 2018 roku wyniosła 57,14 mln zł. Wynik dobry, chociaż wyraźnie niższy niż w rekordowym roku 2015 (75,8 mln). Głównym źródłem zarobków klubu są przychody komercyjne (prawie 50%). Lech ma również bardzo wysokie przychody z dnia meczowego.

Warta Poznań – TOTALbet

We wspieranie drużyn Ekstraklasy włączył się również TOTALbet. Bukmacher został strategicznym sponsorem Warty Poznań w sezonie 2020/2021. Logo nowego sponsora pojawiło się w strategicznym miejscu na koszulkach zawodników. Bukmacher planuje również szereg działań marketingowych również o działaniu ogólnopolskim. To ważny sezon dla Warty Poznań, gdyż udało jej się awansować do piłkarskiej Ekstraklasy, dlatego przyda się drużynie wsparcie poważnego sponsora.

Górnik Zabrze – STS

14-krotnych mistrzów Polski wspiera STS. Na mocy wiążącej ich umowy zarejestrowany w Katowicach bukmacher stał się jednym ze sponsorów głównych klubu z Górnego Śląska. Współpraca między obydwoma podmiotami rozpoczęła się w lipcu 2016 roku, a na początku 2018 roku została przedłużona o kolejne trzy lata. Do tego czasu STS pozostanie oficjalnym sponsorem klubu, a jego logotyp znajdował się będzie na rękawach koszulek pierwszego zespołu, na stadionowych banerach oraz na stronie internetowej klubu. W 2018 roku przychód Górnika wyniósł 31,75 milionów PLN. 35% tej sumy pochodziło z dni meczowych, 19% z transmisji, a 45% z umów sponsorskich.

Wisła Kraków – LVBET

Klub 13-krotnych mistrzów Polski jest bardzo mocno wspierany przez bukmachera LV BET, który jest sponsorem głównym Białej Gwiazdy od lipca 2018 roku, jednak obydwie marki zaczęły współpracę jeszcze w pierwszym kwartale 2017 roku. Podobnie jak w przypadku imienniczki z Płocka, współpraca pomiędzy stronami prowadzona jest na wielu polach, jednak w przypadku klubu z Krakowa logo bukmachera znajduje się na froncie koszulek pierwszego zespołu. Umowa obowiązuje do końca czerwca 2021 roku. Jak wiadomo, przyszłość Wisły stoi obecnie pod dużym znakiem zapytania i nie wiadomo czy pozostaną na najwyższym szczeblu rozgrywkowym. W roku 2018 Wisła osiągnęła przychód w wysokości 26,5 milionów PLN, przy czym aż 30% pochodziło z dni meczowych. Przychody z transmisji i od sponsorów wynosiły odpowiednio 34 i 36%.

Zagłębie Lubin – STS

„Miedziowi” z Lubina od 2019 roku sponsorowani są przez bukmachera STS. Na mocy podpisanego porozumienia, które obowiązuje do 2021 roku, logo pochodzącego z Zielonej Góry operatora zostało umieszczone na terenie stadionu, w tym na bandach i ściankach, a także na innych materiałach promocyjnych Zagłębia. STS zyskało jednocześnie status partnera i oficjalnego sponsora tego klubu. Mimo to głównym darczyńcą tego klubu jest KGHM Polska Miedź. To w dużej mierze właśnie dzięki niemu klub z niewielkiego Lubina wypracowuje przychód w okolicach 30 milionów zł, co czyni go czwartym najbardziej “kasowym” klubem Ekstraklasy. Przed STS klub był sponsorowany przez innego bukmachera – Milenium.

Stal Mielec – LVBET

W styczniu 2019 roku bukmacher LVBET podpisał umowę z drużyną Stali Mielec. Obowiązuje ona do 2021 roku. Logotyp buka pojawił się na koszulkach piłkarzy, a podczas meczów na stadionie w Mielcu można znaleźć ekspozycję LVBET. Współpraca obejmuje również działania w mediach społecznościowych, stronie internetowej klubu i telewizji klubowej.

Korona Kielce – STS

Jeszcze jeden klub wspierany przez STS, jednak tym razem na nieco mniejszą skalę. Na mocy porozumienia pomiędzy obydwoma podmiotami podpisanego jeszcze w 2016 roku, katowicka spółka stała się oficjalnym bukmacherem klubu z województwa świętokrzyskiego. W 2019 roku umowę o współpracy przedłużono o 2 lata, a logo STS pojawiło się na stadionie Korony, na stronie internetowej klubu oraz w mediach społecznościowych. W sezonie 2018 głównym źródłem pieniędzy dla Korony były transmisje telewizyjne, które złożyły się na ponad połowę z łącznego przychodu na poziomie 19,3 mln. zł.

Cracovia – STS

Najmocniejszy obecnie przedstawiciel Grodu Kraka, podobnie jak sześć innych klubów Ekstraklasy, sponsorowany jest przez STS. Wiążąca ich umowa zapewnia katowickiemu operatorowi status oficjalnego bukmachera Pasów. Pierwsza umowa sponsorską między nimi została podpisana w 2016 roku, a w 2018 roku przedłużono ją o kolejne dwa lata. Na jej mocy STS, a właściwie jego logo, promowane będzie m. in. na bandach, ściankach oraz w Internecie. W roku 2018 Cracovia aż 69% swoich przychodów zyskała ze źródeł komercyjnych, przede wszystkim od głównego sponsora firmy Comarch. Łączne przychody klubu wyniosły wówczas 31,2 mln zł, wobec 32,3 mln uzyskanych rok wcześniej.

Śląsk Wrocław – Noblebet

Wrocławski klub współpracuje od sezonu 2018/2019 m. in. z bukmacherem Noblebet. Na mocy wiążącej ich umowy ten stosunkowo młody bukmacher stał się głównym sponsorem sekcji piłkarskiej Śląska Wrocław, a jego logo znajdziemy m. in. na froncie koszulek pierwszej drużyny i materiałach promocyjnych klubu. Wcześniej zespół współpracował z bukmacherem forBET i w 2018 roku osiągnął przychód wynoszący 31,8 miliona złotych. Warto dodać, że nowy sponsor udostępniała za darmo wykupione przez siebie miejsce fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”.

Pogoń Szczecin – STS

Jedna z rewelacji obecnego sezonu Ekstraklasy od początku lipca 2015 roku związana jest z STS. Dwa lata później umowa została przedłużona, a logotyp czołowego polskiego buka pojawił się na lewych rękawach klubowych koszulek. Umowa zapewniła STS również status oficjalnego bukmachera Pogoni. Obecny kontrakt obowiązuje do końca 2022 roku. W sezonie 2018 klub osiągnął przychody na poziomie 26,3 mln zł, z których aż 62% pochodziło ze źródeł komercyjnych, podczas gdy przychody z dnia meczu to jedynie 7%.

Piast Gliwice – Betclic

Umowa sponsorska z Betclic obowiązuje Piasta od lipca 2019 roku. Wcześniej mistrza Ekstraklasy sponsorował inny bukmacher – LV BET. Obydwie marki współpracowały razem od sierpnia 2017 roku, a umowę podpisano na dwa lata. W 2018 roku aż 69% z prawie 25 milionów przychodu pochodziło z przychodów komercyjnych, podczas gdy przychody z dnia meczowego wyniosły jedynie 4%. Pałeczkę po LV BET przejął Betclic. Współpraca obejmuje promocje mające na celu aktywizację kibiców klubu z Górnego Śląska. Z kolei Piast zobowiązał się eksponować logo BETCLIC w Internecie i na stadionie.

ŁKS Łódź – forBET

forBET jest sponsorem łódzkiego klubu już od 2016 roku. Z każdym sezonem i awansem zespołu zakres współpracy jest rozszerzany. Wiąże się to także z premiami za kolejne osiągnięcia klubu Ekstraklasy. Nowa umowa sponsorska została podpisana w 2019 roku na 2 lata. Logotyp marki forBET widnieje na przodzie koszulki meczowej ŁKS-u oraz na stadionie łódzkiego klubu.

Raków Częstochowa – forBET

Włodarze klubu z Częstochowy podpisali umowę z Fortuną w 2017 roku, kiedy grali jeszcze w 1. lidze. W sezonie 2019/20 słowacki bukmacher rozszerzył współpracę z beniaminkiem Ekstraklasy, jednak w sierpniu sponsoring nad klubem przejął forBET. W sezonie 2020/2021 logotyp bukmachera pojawi się z tyłu koszulek meczowych zespołu oraz na sprzęcie treningowym.

Podbeskidzie Bielsko – Biała – BetX

Również nowi bukmacherzy nie próżnują i angażują się w sponsoring. W lipcu 2020 w mediach pojawiła się informacja, że nowym sponsorem głównym Podbeskidzia Bielsko – Biała został bukmacher BetX. Dla beniaminka PKO Ekstraklasy to ważne, aby mieć wiernych sponsorów, gdyż po czterech latach wracają do gry w najwyższej lidze piłkarskiej. Logo bukmachera pojawiło się na koszulkach i spodenkach zawodników Podbeskidzia.

Wkład legalnych bukmacherów w rozwój sportu w Polsce

Wydaje się, że po latach ograniczania i utrudniania bukmacherom, również tym legalnym, możliwości sponsorowania klubów sportowych, przedstawicielom władzy udało się znaleźć coś zbliżonego do “złotego środka”. Ogromne pieniądze jakie operatorzy zakładów wzajemnych wspólnie łożą na rozwój sportu również w kraju przynoszą w końcu korzyści nie tylko obydwu bezpośrednim stronom porozumienia, ale również nam, fanom sportu. Starania bukmacherów na tym polu wydają się wreszcie doceniane również przez środowisko sportowców i związki. Na Gali Sportu zorganizowanej w związku z 84. edycją Plebiscytu Przeglądu Sportowego na najlepszego polskiego sportowca, prestiżowym wyróżnieniem dla Mecenasa Polskiego Sportu nagrodzony został bukmacher Fortuna, który wspiera m. in. Legię Warszawa, Miedź Legnicę, Puchar Polski i 1. ligę piłki nożnej. Tytuł ten można potraktować jako jasny sygnał, że legalni bukmacherzy wrócili na należne im miejsce w polskim sporcie.

Przeglądając tę stronę akceptujesz politykę cookies oraz regulamin strony więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close