Kto sponsoruje drużyny piłkarskie w Ekstraklasie?

Sponsoring klubów Ekstraklasy

Firmy zajmujące się zakładami bukmacherskimi są od wielu lat jednymi z najważniejszych sponsorów wydarzeń sportowych, w tym również lig i klubów piłkarskich, zarówno tych najmocniejszych, jak i nieco słabszych. Podobnie jest również w naszym kraju, chociaż jeszcze kilka lat temu głośna tzw. „ustawa hazardowa” całkowicie zakazywała jakiejkolwiek działalności sponsorskiej ze strony typu działalności. Bukmacherzy nie mogli więc być oficjalnymi sponsorami klubów sportowych, co było bardzo dużym ciosem m. in. dla rozwoju futbolu nad Wisłą.

Szczęśliwie, czasy, w których w teorii mogliśmy zostać ukarani za samo noszenie koszulki zespołu z logo bukmachera są już za nami i ostatnie nowelizacje dotyczące reklamowania zakładów bukmacherskich znacznie złagodziły rygorystyczne prawo, z korzyścią dla klubów sportowych i kibiców. Najlepiej widać to na przykładzie Ekstraklasy, czyli najwyższego szczebla rozgrywek piłkarskich w naszym kraju.

KLUBY EKSTRAKLASY I ICH UMOWY Z LEGALNYMI BUKMACHERAMI

Na chwilę obecną praktycznie każdy klub jest w większym lub mniejszym stopniu wspierany przez firmy zajmujące się zakładami bukmacherskimi. Dowiedzmy się więc którzy bukmacherzy wspierają poszczególne kluby w wyścigu o tytuł mistrzów Polski.

Legia Warszawa – Fortuna

Nasze zestawienie wypada rozpocząć od mistrza Ekstraklasy w sezonie 2019/2020, a jednocześnie drużyny, która od 2011 roku, sezon po sezonie, generuje najwyższe przychody spośród klubów Ekstraklasy. W 2019 roku wyniosły one blisko 124 miliony PLN. Nie udało nam się co prawda poznać zapisów finansowych dotyczących umowy sponsorskiej z Fortuną jednak nie ulega wątpliwości, że jest ona naprawdę godna jednego z najbardziej utytułowanych klubów w historii naszego kraju. Wiadomo, że pierwsza umowa podpisana z tym bukmacherem obowiązywała od 2014 do 2017 roku i mogła zagwarantować warszawskiej Legii nawet 10 milionów PLN rocznie. Porozumienie między tymi biznesowymi partnerami trwa nadal, lecz od sezonu 2020/2021 przybrało nieco inną formę. 

Fortuna stała się oficjalnym sponsorem Legii Warszawa (wcześniej była tytularnym), a jej logotyp powędrował na tył koszulek piłkarzy stołecznego klubu. Wszystko to za sprawą podpisania umowy z nowym sponsorem tytularnym, której zapisy pozwoliły umieścić logo nowego sponsora na froncie strojów. Podpisana w 2019 roku umowa z Fortuną została renegocjowana, ale jej najważniejszy zapis się nie zmienił – bukmacher zostanie z Legią Warszawa co najmniej do roku 2022. 

Jagiellonia Białystok – STS

Największy legalny polski bukmacher związany jest z klubem z Białegostoku od lipca 2017 roku. Początkowo umowa miała obowiązywać dwa lata, ale już na początku 2019 roku przedłużono ją o kolejne dwa, do czerwca 2021 roku. STS jest głównym sponsorem i przy okazji oficjalnym bukmacherem klubu „Dumy Podlasia”. Na mocy umowy logotyp bukmachera nie widnieje tylko na froncie koszulek piłkarzy Jagiellonii, ale również na bandach stałych i LED oraz na ściankach prasowych. Oprócz tego logotyp sponsora głównego jest obecny na klubowej stronie internetowej oraz w oficjalnych kanałach klubu w mediach społecznościowych. Współpraca między podmiotami obejmuje również szereg akcji mających na celu aktywizację kibiców klubu z Białegostoku. Jagiellonia to prawdziwy fenomen ostatnich kilku sezonów piłkarskiej Ekstraklasy. W 2019 roku klub wygenerował rekordowy przychód wynoszący ponad 44 miliony złotych, składający się w ponad połowie z transmisji telewizyjnych. 

Wisła Płock – LVBET

Piłkarze jednej z rewelacji sezonu 2017/2018 zapracowali na przedłużenie umowy sponsorskiej z bukmacherem LV BET aż do końca sezonu 2020/2021. Na mocy obustronnej umowy bukmacher ten przygotuje szereg promocji mających na celu aktywizację kibiców Nafciarzy, takich jak np. dodatkowe środki bonusowe dla klientów LV BET, którzy posiadają karnety na mecze tego klubu. Wisła z kolei będzie eksponować logo ambitnego bukmachera na terenie stadionu oraz w mediach społecznościowych. Przychody Wisły Płock w 2018 nie należały do najwyższych i wyniosły jedynie 16,5 miliona, głównie ze źródeł komercyjnych i transmisji telewizyjnych. 

Lech Poznań – STS

Ten klub ze ścisłej polskiej czołówki sponsorowany jest m.in. przez STS. Dla klubu ze stolicy Wielkopolski bukmacher jest sponsorem strategicznym, dlatego umowa nie dotyczy jedynie ekspozycji logotypu buka na strojach, bandach i ściankach ekipy Kolejorza, ale również szeregu akcji promocyjnych, na których skorzystać mają nie tylko strony umowy, ale również kibice. Ta długa już współpraca obu dobrze znanych w Polsce marek trwa od 2013 roku i potrwa co najmniej do 2023, bo w 2020 roku obie strony doszły do porozumienia w kwestii jej przedłużenia. Skoro mowa o niestandardowych projektach w ramach współpracy, to warto wspomnieć m.in. o umożliwieniu fanom Lecha podjęcia decyzji w sprawie logotypu na koszulkach, w jakich polski klub wystąpił w meczu Ligi Europy z FC Basel. Wybór padł na logo fundacji Drużyny Szpiku. Występy Lecha w fazie grupowej Ligi Europy to na pewno dobra wiadomość dla bukmachera w kontekście przedłużenia umowy z klubem, ponieważ dzięki temu logotyp STS będzie prezentowany szerszej europejskiej publiczności. 

Lech Poznań w zestawieniu klubów o największym przychodzie od lat ustępuje jedynie Legii Warszawa, a wartość środków wpływających do klubu w 2019 roku wyniosła 46,1 mln złotych. Jest to wynik gorszy niż ten z 2018 (75,8 mln), kiedy to do klubowej kasy wpłynęło 57,14 mln zł, ale dzięki występom w fazie grupowej LE i kilku transferom Lech Poznań zapewne wróci do osiągania dużo większych przychodów. Za sam awans do LE i wygrany mecz w grupie Lech – z tytułu premii od UEFA – zarobił ponad 20 mln złotych. 

Warta Poznań – TOTALbet

Współpracę z TOTALbetem drugi klub z Poznania rozpoczął jeszcze w czasie gry na zapleczu Ekstraklasy. Typ okazał się trafiony i Warta awansowała do najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce, dzięki czemu również sponsor może liczyć profity z takiego obrotu spraw. Bukmacher jest strategicznym sponsorem Warty Poznań przynajmniej do końca sezonu 2020/2021. Logo TOTALbet widnieje w strategicznym miejscu na koszulkach beniaminka. Bukmacher planuje również szereg działań marketingowych o działaniu nie tylko lokalnym, ale i ogólnopolskim. Pierwszy sezon w Ekstraklasie jest dla beniaminka bardzo ważny, dlatego przyda się w drużynie wsparcie poważnego sponsora. 

Górnik Zabrze – STS

14-krotnych mistrzów Polski wspiera STS. Na mocy wiążącej ich umowy zarejestrowany w Katowicach bukmacher stał się jednym z głównych sponsorów klubu z Górnego Śląska. Współpraca między obydwoma podmiotami rozpoczęła się w lipcu 2016 roku, a na początku 2018 roku została przedłużona o kolejne trzy lata. Do tego czasu STS pozostanie oficjalnym sponsorem klubu, a jego logo znajdować się będzie na rękawach koszulek pierwszego zespołu. Zobaczymy je również na stadionowych banerach oraz w klubowych social mediach i stronie internetowej. Zapisy umowy umożliwiają też przekazywanie firmie pod każdym meczem puli biletów oraz zaproszeń VIP. Kibice będą mogli je wygrać w różnych konkursach organizowanych w punktach STS, na profilach firmy oraz klubu w mediach społecznościowych. Zabrzanie w 2019 osiągnęli przychód w wysokości 23,4 mln złotych i jest to wynik gorszy od tego z 2018 roku, w którym mogli liczyć na 31,75 milionów PLN.

Wisła Kraków – LVBET

Klub 13-krotnych mistrzów Polski jest bardzo mocno wspierany przez bukmachera LV BET – sponsora głównego Białej Gwiazdy od lipca 2018 roku. Obydwie marki zaczęły współpracę jeszcze w pierwszym kwartale 2017 roku. Podobnie jak w przypadku imienniczki z Płocka, współpraca między stronami prowadzona jest na wielu polach, jednak w przypadku klubu z Krakowa logo bukmachera znajduje się na froncie koszulek pierwszego zespołu. Obecna umowa obowiązuje do końca czerwca 2021 roku. Wisła nie przeżywa obecnie, mówiąc eufemistycznie, najlepszego okresu w swojej historii i nie ma pewności, że pozostaną na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w przyszłym sezonie. W 2019 roku Wisła Kraków osiągnęła przychód w wysokości 36,58 mln PLN i zanotowała wzrost w stosunku do roku 2018, w którym zainkasowała 26,5 milionów złotych. 

Zagłębie Lubin – STS

Bukmacher zarejestrowany w Katowicach związał się z Miedziowymi dwuletnią umową podpisaną w lipcu 2019 roku. Oznacza to, że logo STS zobaczymy na rękawach koszulek Zagłębia, ekranach LED wokół murawy stadionu w Lubinie oraz na ściankach prasowych przynajmniej do 2021 roku. Logotypu nie zabraknie również na klubowej stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Bukmacher oprócz klasycznych form reklamy zapowiada akcje marketingowe skierowane do kibiców klubu z województwa lubuskiego. STS zyskało tym samym status partnera i oficjalnego sponsora. Głównym darczyńcą wciąż jest jednak KGHM Polska Miedź. To w dużej mierze właśnie dzięki pieniądzom spółki Skarbu Państwa klub z niewielkiego Lubina mógł w 2019 roku osiągnąć przychód na poziomie 38,48 milionów złotych. Przed umową z STS klub był sponsorowany przez innego bukmachera – Milenium.

Stal Mielec – LVBET

Oprócz Wisły Płock i Wisły Kraków bukmacher LVBET wszedł we współpracę z beniaminkiem Ekstraklasy, który wraca do elity polskiej piłki po 24 latach. Mowa tu oczywiście o Stali Mielec, z którą bukmacher będzie działał wspólnie przynajmniej do 2021 roku. Logo sponsora można zobaczyć na rękawach koszulek drużyny z Mielca. Gdzie jeszcze dostrzeżemy logotyp LVBET? Na bandach LED, materiałach reklamowych na stadionie oraz ściankach prasowych. Nie zabraknie go również w mediach społecznościowych, telewizji klubowej oraz na stronie internetowej klubu z południowo-wschodniej Polski. 

Cracovia – STS

Najmocniejszy obecnie przedstawiciel Grodu Kraka, podobnie jak sześć innych klubów Ekstraklasy, sponsorowany jest przez STS. Wiążąca ich umowa zapewnia katowickiemu operatorowi status oficjalnego bukmachera Pasów. Pierwsza umowa sponsorska między nimi podpisana została w 2016 roku i przedłużana była już dwukrotnie. Obecna obowiązuje do 2022 roku i obejmuje ekspozycję logotypu na bandach LED stadionu przy ulicy Kałuży oraz na ściankach prasowych. Poza tym bukmacher zapewnił, że podczas wybranych meczów będzie organizował specjalne strefy kibica. Sympatycy Cracovii, którzy zdecydują się na grę w STS będą mogli liczyć na specjalne zakłady z udziałem ich klubu. Pasy w 2019 roku uzyskały przychód w wysokości 37,62 mln PLN, co było wynikiem o 5 milionów lepszym od tego zeszłorocznego. 

Śląsk Wrocław – Noblebet

Zawarta w 2019 roku umowa sponsorska między bukmacherem Noblebet a Śląskiem Wrocław będzie obowiązywać przez trzy lata. Młody bukmacher (spółka otrzymała licencję od Ministerstwa Finansów w 2019 roku) postawił na szeroką współpracę z klubem z Dolnego Śląska i jego logo ujrzeć możemy na przodzie koszulek piłkarzy z Wrocławia oraz na wszystkich materiałach promocyjnych klubu. Przychody Śląska Wrocław w 2019 roku wyniosły nieco ponad 32 miliony złotych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że klub nadal będzie za darmo udostępniał miejsce na strojach meczowych fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. 

Pogoń Szczecin – STS

Współpraca największego polskiego bukmachera ze szczecińskim klubem jest jedną z najdłuższych w Ekstraklasie. Pierwsza umowa została podpisana w 2016 roku i trzy lata później została przedłużona o kolejne trzy sezony – do czerwca 2022 roku. Nowe zapisy obejmą ekspozycję logotypu firmy w trakcie spotkań rozgrywanych w Szczecinie m.in. na bandach stałych LED oraz na ściankach prasowych. STS zobowiązał się do prowadzenia specjalnych aktywacji skierowanych do klubu i kibiców, w tym wspólnych akcji marketingowych. W 2019 roku Pogoń Szczecin zaliczyła całkiem przyjemny wynik finansowy – jej przychód wyniósł 32,16 miliony złotych, co zapewniło jej 9. pozycję w finansowej tabeli piłkarskiej Ekstraklasy. 

Piast Gliwice – Betclic

Po historycznym sukcesie sportowym (mistrz Polski 2018/2019) przyszedł czas na historyczny kontrakt sponsorski. Od lipca 2019 roku Piast Gliwice związał się na dwa lata umową z nowym sponsorem głównym – firmą bukmacherską Betclic. Na mocy tej umowy sponsor nabył prawa do wykorzystania wizerunku zawodników i herbu klubów, a jego logo jest umieszczone na froncie meczowych koszulek zespołu z Gliwic. Poza tym umowa zakłada klasyczne formy promocji – działania aktywizujące kibiców: promocje podczas meczów czy konkursy w social mediach i na stronie internetowej Piasta. Klub z południa kraju zanotował w roku 2019 zysk w postaci 36,70 mln PLN. 

Raków Częstochowa – forBET

Sponsorem strategicznym klubu z Częstochowy od sezonu 2020/2021 są zakłady bukmacherskie forBET. Logo bukmachera pojawi się na tyłach koszulek Rakowa oraz na kompletach treningowych. Klub i sponsor zaproponują kibicom dedykowane oferty i atrakcje w dni meczowe. Zakłady forBET zastąpiły w tej roli Fortunę, z którą Raków Częstochowa związany był od 2017 roku, kiedy to czerwono-niebiescy występowali jeszcze na zapleczu Ekstraklasy. 

Podbeskidzie Bielsko – Biała – BetX

Bukmacher z siedzibą w Bielsku-Białej sponsoruje klub z tego samego miasta. BetX został głównym sponsorem i oficjalnym bukmacherem Górali w lipcu 2020 roku. Logo BetX widnieje na rękawach koszulek i na tylnej części spodenek zawodników Podbeskidzia. Dla beniaminka PKO Ekstraklasy to ważne, aby mieć wiernych sponsorów, gdyż po czterech latach wraca on do gry w najwyższej lidze piłkarskiej.

Wkład legalnych bukmacherów w rozwój sportu w Polsce

Wydaje się, że po latach ograniczania i utrudniania bukmacherom, również tym legalnym, możliwości sponsorowania klubów sportowych, przedstawicielom władzy udało się znaleźć coś zbliżonego do “złotego środka”. Ogromne pieniądze jakie operatorzy zakładów wzajemnych wspólnie łożą na rozwój sportu również w kraju przynoszą w końcu korzyści nie tylko obydwu bezpośrednim stronom porozumienia, ale również nam, fanom sportu. Starania bukmacherów na tym polu wydają się wreszcie doceniane również przez środowisko sportowców i związki. Na Gali Sportu zorganizowanej w związku z 84. edycją Plebiscytu Przeglądu Sportowego na najlepszego polskiego sportowca, prestiżowym wyróżnieniem dla Mecenasa Polskiego Sportu nagrodzony został bukmacher Fortuna, który wspiera m. in. Legię Warszawa, Miedź Legnicę, Puchar Polski i 1. ligę piłki nożnej. Tytuł ten można potraktować jako jasny sygnał, że legalni bukmacherzy wrócili na należne im miejsce w polskim sporcie.

Przeglądając tę stronę akceptujesz politykę cookies oraz regulamin strony więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close